Mux' vragenuurtje 21-09-2012: BBG zuinige all-round desktop

Door mux op vrijdag 21 september 2012 13:30 - Reacties (50)
Categorie: Best Buy Guides (BBGs), Views: 23.307

Vorige week was er geen vragenuurtje, omdat ik op de Bootcampdag van de ASN Bank Wereldprijs was. Hierover vind je aan het eind van deze blog meer informatie. De week daarvoor hebben we het gehad over het samenstellen van een zuinige NAS. Deze week wil ik voor jullie een zuinige all-round desktop samenstellen, wat aanzienlijk moeilijker is.

Ik doe trouwens ook aan Twitter tegenwoordig: @EfficientElec



Onder een all-round systeem versta ik een systeem waar de gemiddelde tweaker alles mee kan doen wat je tegen de machine aangooit: Office-taken, gamen op redelijke instellingen, internetten en hoopjes meuk erin pluggen. Daarnaast moet het goed tweakbaar zijn en ook vooral goede bang for your buck zijn.
Zuinige all-round computer: de onderdelen
#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Green WD30EZRX, 3TB¤ 132,99¤ 132,99
1Xigmatek Asgard¤ 31,90¤ 31,90
1Kingston ValueRAM KVR13N9K2/16¤ 66,60¤ 66,60
1Silverstone SST-SDP08¤ 5,15¤ 5,15
1Club3D Radeon HD 7770 GHz Edition¤ 102,50¤ 102,50
1Intel Core i3 3220 Boxed¤ 107,95¤ 107,95
1be quiet! Straight Power E9 400W¤ 64,50¤ 64,50
1Samsung 830 series 128GB¤ 88,10¤ 88,10
1Asrock B75 Pro3-M¤ 60,57¤ 60,57
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal¤ 660,26


Dit systeem verbruikt idle ongeveer 38W. Hiervoor is het wel belangrijk in het BIOS ACPI C3 aan te zetten. Met een klein beetje spelen met videokaart- en moederbordinstellingen is er nog wel wat meer af te halen. Zeker als de harde schijf onder normaal gebruik kan downspinnen.

We gaan weer eens alle onderdelen langs, te beginnen met het moederbord. Mijn god, dit is echt de natte droom van elke Tweaker. Of misschien alleen van mij. Dit moederbord heeft een uitzonderijk uitgebreid BIOS/EFI waarmee vrijwel alle spanningen op het moederbord in te stellen zijn. Het moederbord is goedkoop, maar ondanks de lage prijs heeft hij toch 4 geheugenslots, 8 SATA-poorten (niet heel relevant bij deze computer) en is het een van de zuinigste moederborden die je momenteel kunt kopen.

De processor en geheugen zijn niets bijzonders. Processorkracht is tegenwoordig in overvloed aanwezig en zelfs voor de zwaarste taken die je tegen een computer kunt gooien is deze i3 uitstekend geschikt. Als je een rang lager gaat duikt de performance al gauw in elkaar - je komt dan in het prijssegment van de oude Phenom II's of Sandy Bridge Pentiums. Duurder en je krijgt niet bijzonder veel terug; het kost je minstens 50 euro extra om een Intel quadcore te krijgen. In het AMD-kamp is op dit prijspunt de Phenom II X6 nog zeker interessant, maar deze verbruikt voor dezelfde prestaties aanzienlijk meer vermogen onder belasting - hoewel hij idle prima waarden neerzet. Wat geheugen betreft: meer is altijd beter, en voor het verbruik maakt het niet uit. Het is tegenwoordig zo goedkoop dat ik probleemloos 16GB aanraad voor alle computers.

De SSD en harde schijf zijn bijna no-brainers vandaag de dag. Samsung heeft met de SSD 830 ten opzichte van de concurrentie zowel een goede prijs per gigabyte als uitstekende reputatie voor betrouwbaarheid. Daarnaast is het na de Intel SSDs ook nog eens de zuinigste SSD. 128GB is vandaag de dag voldoende voor je Windows-installatie, al je programma's en games. Data die niet snel tevoorschijn getoverd hoeft te worden kun je op je WD 3TB Green-schijf zetten, die momenteel - de prijs in acht nemend - de meeste terabytes voor het verbruik geeft. Gezien de SSD al het snelle werk afhandelt hoeft hier geen 'snelle' harde schijf bij te worden geplaatst; een relatief trage Green-schijf voldoet.

En dan de videokaart. AMD en nVidia zijn allebei goed bezig geweest met energie besparen de laatste jaren, maar op het moment krijg je met de AMD Southern Islands GPU's (HD 77xx, 78xx en 79xx) nog altijd de zuinigste videokaart in je systeem. Zolang je er geen spelletjes mee speelt verstookt deze kaart maar ongeveer 6W - dat is ruim 10W minder dan zijn directe concurrent, de GTX 660. Verder is deze kaart wat mij betreft een goed compromis tussen power en de nadelen die een krachtige kaart met zich meebrengt: lawaai en warmte. En niet te vergeten de prijs: je krijgt met de 7770 één van de beste videokaarten voor je geld. Een ultrahandige grafiek om het verbruik van moderne GPUs te vergelijken - courtesy of medetweaker Infant - vind je hier

De voeding en kast zijn een klein beetje smaakgevoelig. Ik heb hier de Be Quiet Straight Power E9 (80 Plus Gold) gekozen, maar hiervoor in de plaats zou je net als bij de vorige BBG net zo goed een Be Quiet Efficient F1, Seasonic G-serie of Super Flower Golden Green 400W kunnen kiezen. Vooral de G-serie is wat mij betreft een geweldige voeding, en de enige reden dat hij niet in het lijstjs staat is omdat hij bij het opstellen van deze BBG niet geweldig verkrijgbaar was. Hoe dan ook: allemaal kwaliteitsvoedingen met meer dan genoeg sap voor de onderdelen in dit systeem. Wat de kast betreft: de Xigmatek Asgard is geweldige bang for buck met zijn gereedschapsloze assemblage, maar het uiterlijk bevalt wellicht niet iedereen. Gezien de kast weinig met zuinigheid te maken heeft laat ik deze keuze in het midden.

Opmerking: voor het bevestigen van de SSD in deze kast is de in het lijstje genoemde Silverstone 2,5" naar 3,5" adapter nodig. Als je een andere kast kiest met een 2,5" bay is dit onderdeel niet nodig
Randapparatuur
#ProductPrijsSubtotaal
1Dell Ultrasharp U2312HM Zwart¤ 179,90¤ 179,90
1Microsoft Comfort Curve Desktop 3000 for Business¤ 21,15¤ 21,15
1Logitech G330¤ 29,-¤ 29,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal¤ 230,05


Minstens zo belangrijk voor het verbruik van je nieuwe computer is de monitor. Deze is tricky; ik heb hier gekozen voor een LED IPS scherm, en wel de Dell U2312HM. Dit scherm biedt voor ongeveer 50 euro meer dan een crappy LED TN scherm ontzettend veel betere kleurweergave, een uitstekend kastje met redelijk fijne bediening en interne componenten van goede kwaliteit. Dit is niet het zuinigste scherm dat je kunt kopen, noch het goedkoopste. Als je zeker weet dat je je ogen dood wil laten gaan kun je voor een LED TN scherm kiezen, bijvoorbeeld de Philips 226V3LSB5, die bij normale helderheid maar ongeveer 13W uit het stopcontact trekt. Dat tegen de 18W die de Dell onder dezelfde omstandigheden verbruikt. Maar voor de goede orde: voor de meerprijs en het iets hogere verbruik krijg je mijns inziens een aanzienlijk beter scherm terug, zowel in beeld- als bouwkwaliteit.

Het toetsenbord en de headset zijn net als de kast onder het vorige kopje erg smaakgevoelig. Zelf vind ik de Microsoft toetsenborden altijd erg fijn tikken en heb ik geen fundamenteel bezwaar tegen een draad, maar ik kan me voorstellen dat je liever een draadloos exemplaar wil. De Logitech MK520 is daarvoor een warme aanrader. De headset is er een die ik al enkele jaren aanraad voor de organisatie waar ik computers onderhoud. Zij spreken vaak en lang over deze headsets en tijdens dit gebruik blijken ze erg comfortabel te zijn, niet stuk te gaan en goede geluidskwaliteit te bieden.
Publieksprijs ASN Bank Wereldprijs 2012
De tweede en laatste stemronde is begonnen en ik heb jullie hulp nodig! Inmiddels anderhalve week geleden hebben veel van jullie op mij gestemd zodat ik in de finale van deze competitie voor een prijs van ¤10.000 kon komen. Dat is gelukt, maar om nu ook echt die geldprijs binnen te krijgen heb ik opnieuw zoveel mogelijk stemmen nodig. Het project met de meeste stemmen krijgt de wereldprijs en... ik sta momenteel derde:

http://enijssen.com/vdwvm_graph.png


Waarom moet je op mij stemmen?

Deze prijs gaat niet naar mijn spaarpot; ik ga het geld stoppen in het verder ontwikkelen en op de markt brengen van mijn MADPSU. MADPSU is een open-source computervoedingproject waarbij ik een voeding maak die via USB nauwkeurig het verbruik van alle aangesloten componenten kan meten. Daarnaast heeft MADPSU ondersteuning voor een accu, zodat je computer automatisch beveiligd is tegen stroomuitval. En niet te vergeten: MADPSU is van zichzelf al één van de zuinigste computervoedingen. De ontwikkeling van MADPSU zou een grote vooruitgang betekenen in het stroomverbruik van computers, en daarom heb ik jullie stemmen nodig om de prijs te winnen! Hier kun je op mij stemmen

Stem op mij voor de ASN Bank Wereldprijs 2012 - Publieksprijs
Afgelopen zaterdag: Bootcamp Wereldprijs
Ik zit in het midden :)
Ik was de enige op de bootcamp die letterlijk iets felgroens aanhad....

Afgelopen zaterdag 15 september was de eerste 'officiële' samenkomst van de kandidaten voor de ASN Bank Wereldprijs 2012. De 20 deelnemende projecten (minus 1 die helaas niet kon komen) kwamen samen in een pittoresk stukje van het centrum van Utrecht om een aantal presentaties bij te wonen. De presentaties dienden het doel om ons te helpen bij het perfectioneren van het businessplan dat afgelopen donderdag 20 september moest worden ingediend. Op basis van het businessplan wordt een top-12 bekend gemaakt die op 11 oktober een zogenaamde elevator pitch, oftewel een overtuigende presentatie moeten houden. Het beste project in elk thema krijgt dan de Themaprijs van ¤10.000. Dit staat los van de hierboven besproken Publieksprijs, waarvoor alle 20 projecten in aanmerking komen.

De sfeer op de bootcamp-dag was ontzettend positief. Zowel de kandidaten als de organisatie vonden niets leuker dan over hun projecten vertellen. Er was ook veel interesse naar mijn project en hoe ik het 'voor elkaar heb gekregen' om zoveel stemmen in zo een korte tijd te verzamelen.

De presentatie over personal branding

De twee presentaties/workshops waren ook opvallend nuttig. Ik was in m'n eentje, en gezien de workshops tegelijk werden gegeven kon ik dus helaas maar bij één aanwezig zijn. De presentatie waar ik bij zat ging over personal branding, oftewel hoe je jezelf neerzet. Zelfs als je, zoals ik, al dat soort marketingonzin liever kwijt dan rijk bent is het een feit dat je in een publieke sfeer altijd een soort 'rol' speelt. Je moet je persoonlijkheid versimpeld weergeven zodat mensen weten wat ze aan je hebben en deze workshop gaf één van de vele tools om jezelf te profileren voor een publiek.

De presentatie over het verfijnen van je businessplan

De andere workshop ging over het gestructureerd opzetten van een businessplan. De reden dat ik deze niet volgde is omdat ik bij een vorige wedstrijd al een aantal middagen intensief bezig ben geweest met het opzetten van businessplannen. Desondanks was deze workshop flink anders opgezet en zag het eindresultaat van de verschillende projecten er knap uit.

De lunch

Na een geweldige lunch met pompoensoep en allerlei interessant belegde broodjes volgden privégesprekken met experts op het gebied van de verschillende thema's. Tijdens deze gesprekken werd elk project eens flink onder de loep genomen en werd concreet advies gegeven waar de projecten zich op moesten focussen in hun businessplan. Ook kon je vragen stellen over de opzet en beoordeling van het businessplan. Een aardige hoeveelheid tips uit dit gesprek heb ik in mijn businessplan verwerkt.

Er werd wat afgekletst op de bootcamp

Niet iedereen zat tegelijk in een tweegesprek met een expert, dus de 'overige' projecten raakten al gauw met elkaar aan de praat. Ik heb een hoop mensen ontmoet, waaronder één van de mensen van Future Stars Academy die, net als ik, Lucht- en Ruimtevaarttechniek studeert.

De dag werd hierna met een kort algemeen woord afgesloten. Een leerzame dag met een hoop jonge, ondernemende en geïnteresseerde mensen!

P.S.: Vergeet niet op mij te stemmen!

Volgende: Update: Fluffy2/Wereldprijs/Mux-hardware 10-'12 Update: Fluffy2/Wereldprijs/Mux-hardware
Volgende: MADPSU: stem op mij voor de publieksprijs! 09-'12 MADPSU: stem op mij voor de publieksprijs!

Reacties


Door Tweakers user Fiander, vrijdag 21 september 2012 14:08

Net gedaan, ben benieuwt of je weer zo snel gaat stijgen als de vorige keer.

Door Tweakers user tweak_dude, vrijdag 21 september 2012 14:41

Hm ik mag niet opnieuw stemmen :(

Door Tweakers user Hakker, vrijdag 21 september 2012 14:50

Ik zou het Asrock bord vervangen voor een MSI bord. Asrock is leuk spul maar zuinig zijn ze niet waar MSI dat wel is. en dat kan rustig 10-15 watt schelen.

Door Tweakers user Gebanned, vrijdag 21 september 2012 15:15

Hmm, hier op mijn werk is al gestemd. Straks maar eens thuis doen dan.

Door Tweakers user Damic, vrijdag 21 september 2012 15:30

Mogen we weten wat ze van jou vonden?

Door Tweakers user mux, vrijdag 21 september 2012 15:31

Hakker schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 14:50:
Ik zou het Asrock bord vervangen voor een MSI bord. Asrock is leuk spul maar zuinig zijn ze niet waar MSI dat wel is. en dat kan rustig 10-15 watt schelen.
Integendeel, dit Asrock-bord is er juist een die uitstekend meekan met MSI en Intel qua zuinigheid. Zie ook hardwareluxx.

Door Tweakers user mux, vrijdag 21 september 2012 15:33

Damic schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 15:30:
Mogen we weten wat ze van jou vonden?
Eh, ik kan die informatie niet geven hè :D Dat zul je aan de andere kandidaten moeten vragen.

Door Tweakers user Joindry, vrijdag 21 september 2012 15:49

Net gestemd voor je, Op de foto's zie ik wel direct dat om de publiekslieveling te worden je niet over dezelfde wapens beschikt als die blonde (wit truitje zwarte strepen) vanop de eerste foto O+

Als ik alle projectnamen eens overlees lijkt het jouwe toch meest down to earth en geen luchtkasteel. én kan een impact betekenen. Zeker in huidig klimaat van energiecrisis en besparingen... Op dat gebied kon je geen betere timing treffen.
Maarja, mijn mening is ook niet echt neutraal daar ik een beetje tweaker ben :P

Maar volgende keer een blauw hemd aan met lange mouwen en een grijze broek. Powersuit :) Volgens blahblah (lees marketingonderzoek) straalt dat uit dat je weet waarover je spreekt en dat je te vertrouwen bent.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 21 september 2012 15:50]


Door Tweakers user nero355, vrijdag 21 september 2012 15:51

Joindry schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 15:49:
Net gestemd voor je, Op de foto's zie ik wel direct dat om de publiekslieveling te worden je niet over dezelfde wapens beschikt als die blonde (wit truitje zwarte strepen) vanop de eerste foto O+
Ik twijfelde ook even of ik zou stemmen, maar toch maar gedaan :+ ;)

Door Tweakers user Joindry, vrijdag 21 september 2012 15:53

nero355 schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 15:51:
[...]

Ik twijfelde ook even of ik zou stemmen, maar toch maar gedaan :+ ;)
Goed dat ze geen foto hebben geplaatst naast de namen van het project :)

Door Tweakers user mux, vrijdag 21 september 2012 15:53

Joindry schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 15:49:
Maar volgende keer een blauw hemd aan met lange mouwen en een grijze broek. Powersuit :) Volgens blahblah (lees marketingonderzoek) straalt dat uit dat je weet waarover je spreekt en dat je te vertrouwen bent.
Ik profileer mezelf veel liever als nerd die weet waar hij het over heeft en geen tijd verspilt aan dingen als kleding ;)

Alhoewel ik waarschijnlijk niet mag meedoen als ik naakt ga pitchen. Ach, je kunt niet alles hebben.

Door Tweakers user Dadona, vrijdag 21 september 2012 15:58

Hakker schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 14:50:
Ik zou het Asrock bord vervangen voor een MSI bord. Asrock is leuk spul maar zuinig zijn ze niet waar MSI dat wel is. en dat kan rustig 10-15 watt schelen.
You must be new here. :+

Door Tweakers user Joindry, vrijdag 21 september 2012 16:02

Ik zeg ook niet dat je moet verschijnen in kostuum met een madmen uiterlijk. Ik zeg gewoon dat niet iedereen zo waardeneutraal is tov computernerds als wij, een "computerenthousiastelingenforum".
De mate waarin je jezelf presenteert weerspiegelt hoe je omgaat met je project. (is wat men denkt)
Ik haat het zelf ook om marketing te praten, echt innig, geloof me, maar het is de globale illusie die heerst...


Naakt pitchen kanje mss voorstellen aan die blonde dan? Dan is het direct over en out de hele competitie :)

Over die oordelen gesproken, bij mezelf, mocht dat blondje tijdens haar voorstelling zich nu verspreken en gaan blozen, ik zou het lief vinden, moest jij het doen... Niet echt.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 21 september 2012 16:06]


Door Tweakers user Dadona, vrijdag 21 september 2012 16:04

We proberen wat tegen opwarming en uitputting van energiebronnen van de aarde te doen, niet...
Overigens zou ik toch echt voor de G-Serie gaan en een iets betere kast (demping, filters, ..) gaan als je toch nog een tijdje op dit formaat blijft werken. (Verkoopwaarde is ook wat beter.)

[Reactie gewijzigd op vrijdag 21 september 2012 16:09]


Door Tweakers user mux, vrijdag 21 september 2012 16:05

Probleem is dat m'n vriendin er waarschijnlijk ook bij is... zij gaat er niet zo blij mee zijn.

AAaaaaanyway, ik ga waarschijnlijk wel in pak puur omdat dat het enige knappe dat ik heb liggen.

Edit: Na informeren bij betrouwbare bronnen blijkt dat vriendin het niet erg vindt, moeder wel.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 21 september 2012 16:12]


Door Tweakers user Infant, vrijdag 21 september 2012 16:47

Ik vind het zowiezo opvallend dat niet iedereen verkleed als penguin gekomen is...

Zie ik aan de bouwstijl dat jullie aan de oude gracht zaten?
... Als je zeker weet dat je je ogen dood wil laten gaan kun je voor een LED TN scherm kiezen...
En ik maar denken dat het aan veel te fine-piched spul bij veel te weinig licht solderen was.... maar het is mijn monitor.

*ips gaat kopen*

Door Tweakers user i-chat, vrijdag 21 september 2012 16:51

mux schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 16:05:

Edit: Na informeren bij betrouwbare bronnen blijkt dat vriendin het niet erg vindt, moeder wel.
zegt mijn vrouw ook altijd en als ik dan begin te kweilen :P :P maar ook eens met Joindry, - ALS jij gaat stotteren en blozen word ik daar niet blij van 8)7

[Reactie gewijzigd op vrijdag 21 september 2012 16:52]


Door Tweakers user mux, vrijdag 21 september 2012 16:55

Infant schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 16:47:
Ik vind het zowiezo opvallend dat niet iedereen verkleed als penguin gekomen is...
Tja, grootste hippiebank van NL... niets erop tegen hoor, maar penguinpakken zijn niet echt iets dat daar heel populair is. Ben er eigenlijk wel blij mee, ik vind pakken eigenlijk nooit fijn zitten en het is zo moeilijk om ermee te fietsen zonder het pak vies/gekreukt te maken.
Zie ik aan de bouwstijl dat jullie aan de oude gracht zaten?
Jep, helemaal correct.
En ik maar denken dat het aan veel te fine-piched spul bij veel te weinig licht solderen was.... maar het is mijn monitor.

*ips gaat kopen*
:P ik was vergeten dat ik dat stuk niet herschreven had...

Door Tweakers user Infant, vrijdag 21 september 2012 17:00

het is zo moeilijk om ermee te fietsen zonder het pak vies/gekreukt te maken
En ehh.... je weet zeker dat dit niets met het feit te maken heeft dat je fiets eigenlijk een raket is? :+

Door Tweakers user mux, vrijdag 21 september 2012 17:05

Een raket met binnenkort idioot grote ingebouwde speakers!

Door Tweakers user Kaalus, vrijdag 21 september 2012 18:30

Dat wil ik zien! :P doe mij dan ook zon fiets :P

Maar even serieus, geweldig project! Heb op je gestemd en hoop net als alle andere Tweakers (toch?) dat je gewoon gaat winnen! :)

Door Tweakers user Joolee, zaterdag 22 september 2012 10:44

Wellicht een idee om voor mensen zoals ik die 'last' hebben van banner blindheid nog even een stem-linkje te plaatsen in je blog. Ik heb je blog 4 keer moeten scannen om je stem banner te zien.


Door Tweakers user veldmuis, zaterdag 22 september 2012 11:24

Je schrijft "Zeker als de harde schijf onder normaal gebruik kan downspinnen."

Doet Windows (7) dat standaard als je een SSD als systeemschijf hebt? Is dat ergens in te stellen?

Ik begreep dat bij gebruik van een SSD juist dingen als een pagefile beter op de HDD gezet kunnen worden. Hoe werkt dat in dit geval?

Door Tweakers user mux, zaterdag 22 september 2012 11:31

In Windows 7 kun je dat instellen onder power options (energiebeheer)->geavanceerde instellingen. In mijn distributie stond dit standaard op 15 minuten, maar dat kun je nog wat aggressiever zetten (2-5 minuten ofzo, als je je hdd niet al te intensief gebruikt).

SSDs tegenwoordig (en eigenlijk altijd al) kunnen er prima tegen als je de pagefile, hibernation file en dat soort meuk erop zet. De reden dat het vroeger werd afgeraden is omdat het bij een aantal controllers (vooral JMicron) excessieve slijtage veroorzaakte, maar deze stelling is al heel lang achterhaald. Elke moderne SSD die je koopt kan er uitstekend tegen. Bovendien: in een computer met 16GB geheugen zul je bijna nooit de pagefile nodig hebben.

Door Tweakers user Biersteker, zaterdag 22 september 2012 14:21

Gestemd, je staat nu 2de. Dat stemmen is trouwens wel verbeterd.

Door Tweakers user Hans1990, zaterdag 22 september 2012 19:55

Gestemd. Succes :)

@mux: helemaal mee eens. Ik gebruik (zelfs) op een Vertex 2 de pagefile daar gewoon op. Je merkt duidelijk verschil tussen een HDD en SSD als je de pagefile toch nodig moet hebben.
Ook wel logisch, hoewel de pagefile 1 groot bestand is op je schijf, zal hij toch veel random reads & writes in dat bestand doen. Daar wint een SSD juist veel bij.

En inderdaad, met 16GB heb je geen pagefile (voorlopig) meer nodig..

[Reactie gewijzigd op zaterdag 22 september 2012 19:56]


Door Tweakers user veldmuis, zaterdag 22 september 2012 21:17

Dank voor je antwoord, mux!
Mijn systeem doet het tot nu toe goed met 4 gig, dus even bedenken wat ik ga doen met die pagefile. Ik heb in ieder geval voer om over na te denken.

Door Tweakers user i-chat, dinsdag 25 september 2012 09:19

page file... wat achterhaald. ik heb op een 6gb bak, al geen /swap partition meer,

maar als ik hem wel zou gebruiken, en dat geld zeker ook voor, hybernate. dan toch nog steeds op de conventionele disk, je hebt gelijk dat het op highend ssd's op zich prima gaat, maar er zijn ook nog heel wat mensen die budget 30 40 60 100 gb ssdtjes kopen met prijzen tussen de 50 en 100 euro... DAT spul wil ik er iig niet aan blootstellen om als swap of hybernate te gebruiken.... hoewel ik ook heel eerlijk moet zeggen dat ik het nut niet heel erg zie van hybernate met een ssd...

het is al tijden zo dat systemen meer dan genoeg kracht hadden om bijna instand te booten... dus als de hdd bootle neck weg is... maken die paar seconden weinig verschil meer..

Door Tweakers user dj1981, dinsdag 25 september 2012 14:12

Ook maar even gestemd,

Gaat een stuk makkelijker dan in de vorige ronde gelukkig: niet inloggen of account aanmaken, maar gewoon op "stem" klikken. Vanavond thuis nog maar eens doen dan.

Door Tweakers user mux, dinsdag 25 september 2012 14:37

:) vertel het ook al je collega's, landgenoten en aliens!

Door Tweakers user muppet99, dinsdag 25 september 2012 15:15

mux schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 15:53:
[...]
Alhoewel ik waarschijnlijk niet mag meedoen als ik naakt ga pitchen. Ach, je kunt niet alles hebben.
Die zou ik aan die blonde voorstellen, misschien dat zij het wel mag doen :9~

Door Tweakers user Snowmiss, donderdag 27 september 2012 12:02

Ik ben benieuwd of er nog genoeg stemmen komen, om van plek twee naar één te komen.

Door Tweakers user B1tneuker, dinsdag 2 oktober 2012 12:12

Bij deze stem nr. 600 :)

Door Tweakers user 247pro, zaterdag 6 oktober 2012 18:39

Ik snap alleen niet dat je voor een WD30EZRX gaat:
Power Dissipation
Read/Write 6.00 Watts
Idle 5.50 Watts
Standby 0.80 Watts
Sleep 0.80 Watts

Versus een WD20NPVT:
Power Dissipation
Read/Write 1.7 Watts
Idle 0.80 Watts
Standby 0.20 Watts
Sleep 0.20 Watts

Okay, de WD30EZRX heeft 3TB, en de WD20NPVT heeft 2TB. 2x 2TB geeft 1TB meer, tegen minder verbruik, in elk opzicht. Het lijkt me ook niet dat de SATA controller zoveel meer verbruikt als er meerdere schijven aangesloten staan. Correct me if i'm wrong.

Door Tweakers user mux, zaterdag 6 oktober 2012 18:48

Ik zou graag de eerste 2TB 2,5"er ter wereld aanraden, maar al het verbruik dat je ermee bespaart gooi je weg doordat hij ruim 80 euro duurder is dan een 3,5" 2TB. Daarnaast is hij ook ontzettend traag. En voor een idle-verbruik van minder dan 3W heb je ook al een WD20EARX.

Als je schijf continu draait, bijvoorbeeld in een NAS (zie ook de vorige BBG), is het laagst mogelijke idle-verbruik belangrijk, maar in een allround-computer waarbij al je meestgebruikte spul op de SSD staat kun je simpelweg de HDD laten downspinnen. Daarnaast is zo'n computer over het algemeen 3-4x zo weinig aan als een NAS. Dat is waarom ik in dit geval voor bang for buck ging op het gebied van de HDD, en niet het absoluut laagste verbruik.

Door Tweakers user 247pro, zaterdag 6 oktober 2012 19:00

Daar heb je een goed punt ja, zonder uitgebreide berekening kom je er al achter dat je op lange termijn er financieel niet op vooruit gaat.
Over de controller, verbruikt deze meer als er meerdere HDD's op aangesloten staan ?

Door Tweakers user mux, zaterdag 6 oktober 2012 19:13

Neuh, SATA-controllers die in de chipset verwerkt zitten verstoken niet zo heel veel. Je kunt het bij Intel opzoeken in de datasheets: http://www.intel.nl/conte...chipset-pch-datasheet.pdf

Pagina 331 en verder staat het verbruik van verschillende onderdelen. De SATA transceivers vallen onder I/O voltage (VccIO) en hebben een dynamisch bereik van ongeveer 3.5W. Onder I/O valt ook PCIe en DMI (de interface tussen CPU en chipset), waarbij DMI ongeveer de helft van het verbruik voor z'n rekening neemt. Voor 16 PCIe lanes en 4 SATA-lanes wordt totaal dus ruwweg 1.75W verbruikt. Je kunt er dus vanuit gaan dat het meerverbruik van de chipset door het aansluiten van een extra SATA-schijf in de orde van 0.1W zit.

Door Tweakers user 247pro, zondag 7 oktober 2012 13:06

Nog even een andere vraag, Voor je vorige systeem heb je met het benchen een ps/2 ramplank en muis gebruikt. Is dat omdat het dichtbij lag, of heeft een een specifieke functie (zoals uitzetten van alle USB poorten) ?

Door Tweakers user mux, zondag 7 oktober 2012 13:11

Tot voor kort ondersteunde Intel geen per-port selective suspend van USB. Dat betekent dat als je één USB-poort gebruikt, *alle* USB root hubs aan werden gezet. Dat zorgde voor een flink hoger verbruik - meer dan 1W extra terwijl muis+tobo bij elkaar niet meer dan 75mW verstookten. Tegenwoordig worden alle root hubs onafhankelijk aan/uitgezet naarmate je er USB-apparaten in steekt en is dit dus geen issue meer.

Door Tweakers user Rayures, woensdag 10 oktober 2012 16:04

Ondertussen is ook de GTX 650 Ti gelanceerd.

reviews: GTX 650 Ti: goedkoop gamen

iets meer performance, ongeveer hetzelfde idle en load verbruik tegen ongeveer dezelfde prijs.

Door Tweakers user Phasis, donderdag 11 oktober 2012 22:48

Max bedankt voor de Zuinige-BBG

Ik heb echter een vraagje wat hier een beetje los van staat maar wel met efficiëntie te maken heeft.
Ivy bridge ondersteunt Virtu MVP, ik las dat je hiermee de mogelijkheid kan creëren om de IGP kan gebruiken voor normaal desktop werk en de GPU laten inschakelen wanneer je bijvoorbeeld gaat gamen. Echter wordt de efficiëntie in twijfel getrokken als ik het zo lees.
Om het even op z'n hollands te zeggen, heb jij hier al kaas van gegeten en is dit interessant icm met een zuinige desktop?

Door Tweakers user mux, vrijdag 12 oktober 2012 09:41

Nope, ik heb er eigenlijk nog nooit wat mee gedaan. In principe is Virtu MVP ervoor bedoeld om superzuinig om te gaan met energie op een enigszins merkoverstijgende manier - dat wil zeggen dat je theoretisch een intel igp samen met een ati of nvidia gpu kunt gebruiken, en elke andere combinatie. Ook wordt het door Intel behoorlijk gemarket als zuinige dynamic switching-manier voor laptops, dus ik zou... denken.... dat het wel goed zit met de efficiëntie.

Maarja, totdat ik dingen echt getest of anderszins goed doorgrond heb ga ik niet het risico iets aan te bevelen in een BBG.

Door Tweakers user Phasis, vrijdag 12 oktober 2012 11:45

Bedankt voor je reactie. Ik zal het zelf eens proberen te testen als ik het systeem heb.
Nee idd dat doe je heel slim :)

Door Tweakers user lezzmeister, zaterdag 20 oktober 2012 04:33

128GB is vandaag de dag voldoende voor je Windows-installatie, al je programma's en games.
Nope. Ik had aan 256GB nog te weinig en heb dus een tweede gekocht. Dit is uiteraard wel erg afhankelijk van welke games en software.

Wel leuk om een bbg gericht op zuunig te zien.

Door Tweakers user Arjanders, vrijdag 26 oktober 2012 16:59

Ik volg de quest naar energiezuinige computers met veel interesse.
Wat is de reden dat er gekozen is voor de Core i3 3220 (TDP 55W) ipv de Core i3 3220T (TDP 35 W)?

Bron: http://nl.hardware.info/r...-review-instap-ivy-bridge

Door Tweakers user mux, zondag 28 oktober 2012 11:58

TDP zegt niks over verbruik, dus is het zonde om meer geld uit te geven aan iets dat trager is en niet bijzonder weinig verbruikt :)

Door Tweakers user Arjanders, zondag 28 oktober 2012 17:35

Dank Mux, weer wat geleerd (:

Door Tweakers user andru123, zaterdag 5 januari 2013 23:24

ter info.
Dell 2312HM is geen true IPS scherm, maar e-IPS (economy). Toch it is beter dan TN scherm.
Maar qua kleurweergave (allen maar 6 bit) it is aanzienlijk schlechter dan een true IPS scherm.
Ik heb zelf de monitoren side-by-side vergeleken, en 2312 is niet in staat de kleuren op de juiste manier te tonen. Het lijkt meer op TN scherm qua kleuren (2212 is een veel beter model).
Als je kan wachten tot 2013, komen er nieuwe modellen van Dell met 8 en 10 bit panelen.

Door Tweakers user mux, zondag 6 januari 2013 11:36

Alle goedkope IPS-schermen zijn e-IPS schermen met 6-bit+a-FRC schermen. In kleurweergave (deltaE, kleurruimte, etc.) zou het helemaal niet moeten uitmaken, het voornaamste verschil wat je ziet is meer banding (minder goede weergave van kleuren die dicht bij elkaar zitten) en minder goede prestaties bij heel donkere en heel lichte kleuren. Je kunt ook bij sommige kleurpatronen een soort twinkelend effect zien.

eIPS, H-IPS en H2-IPS panelen zijn op zich puur kwantitatief bekeken net zo goed als oudere S-IPS en S-PVA panelen van weleer (Dell 2001FP, etc.). Destijds werd dat ook probleemloos gebruikt door grafici en ingenieurs. En in combinatie met het LED-backlight heb je een 'set and forget'-scherm: één keer kalibreren en hij blijft binnen hele redelijke deltaE waarden over zijn hele levensduur. Da's een heel stuk fijner dan 'betere' panelen die je vanwege de CCFL-backlight elke 2 maanden opnieuw moet kalibreren.

Reactie formulier
(verplicht)
(verplicht, maar wordt niet getoond)
(optioneel)