EV Mods: Flat wheel covers

Door mux op vrijdag 18 mei 2018 10:50 - Reacties (32)
Categorie: Nissan Leaf mods & videos, Views: 3.125

Het is tijd voor aeromods! De eerste aeromod waar enige moeite in zit leg ik in deze video uit. Ik heb van glasvezel en epoxy een set vlakke wielkappen gemaakt waarmee ik een paar procent aerodynamische winst probeer te maken. In combinatie met... zoveel aeromods als nodig, zorgt dit hopelijk in de toekomst voor een gemiddeld verbruik van de auto van 100Wh/km

Volgende: Is een elektrische nou echt gunstig? 27-05 Is een elektrische nou echt gunstig?
Volgende: Mux gaat scheikunde doen 08-05 Mux gaat scheikunde doen

Reacties


Door Tweakers user Blokker_1999, vrijdag 18 mei 2018 11:12

Vraag me toch af dat als je effectief 5% kunt besparen waarom Nissan ze niet reeds zelf voorzien heeft. Is geen kleine winst.

Door Tweakers user RoadRunner84, vrijdag 18 mei 2018 11:16

Nu nog met schroefjes met zwarte koppen, dat ziet er nóg strakker uit!

Door Tweakers user marowi, vrijdag 18 mei 2018 11:16

.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 18 mei 2018 16:32]


Door Tweakers user -36-, vrijdag 18 mei 2018 11:33

Vond het er tegen de verwachting in best cool uitzien. Maar zouden dichte wieldoppen niet ten koste gaan van je remkoeling?

Door Tweakers user michaelvink, vrijdag 18 mei 2018 11:41

Wellicht ten overvloede, maar als je glasvezel gaat dremelen, doe jezelf een lol en doe een stofkapje op. De troep die daar van af komt is heel fijn en echt niet goed voor je :)

Heb je de achterkant van de wielen eigenlijk ook gedaan? Als je namelijk alleen de voorkant doet, heb je kans dat je juist meer weerstand krijgt.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 18 mei 2018 11:43]


Door Tweakers user base_, vrijdag 18 mei 2018 12:21

Worden de remmen niet te warm zo?

Door Tweakers user mux, vrijdag 18 mei 2018 12:56

base_ schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 12:21:
Worden de remmen niet te warm zo?
Dit is ook één van mijn grote vragen, want vziw ben ik de enige persoon in een elektrische auto die met volledig dichte wielkappen rondrijdt en dit heeft gepubiceerd. In benzine-auto's van ecomodders lijkt het wel uit te maken als je in de bergen rijdt, maar ook daar rem ik doorgaans 99% op de motor. De remschijven zijn nagenoeg volledig ongebruikt, dus ik *denk* dat het goed gaat. Maar er is maar één manier om erachter te komen, en dat is uitproberen.
michaelvink schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 11:41:
Wellicht ten overvloede, maar als je glasvezel gaat dremelen, doe jezelf een lol en doe een stofkapje op. De troep die daar van af komt is heel fijn en echt niet goed voor je :)
Meh, glasstof is niet zo boeiend IMO. De echte irritatie komt pas bij polyester(harder)stof en/of glasvezels die in je huid prikken. Beide heb ik uitgebreide ervaring mee, helaas :( Maar uiteraard, iedereen die dit na-aapt: PBMs all the way!
Heb je de achterkant van de wielen eigenlijk ook gedaan? Als je namelijk alleen de voorkant doet, heb je kans dat je juist meer weerstand krijgt.
Nee, want ik heb loeigrote remschijven. Het verbaast me dat ze niet grotere wielen op deze auto hebben gezet, de remschijven passen nauwelijks in m'n 16" naven. Daar past niks meer bij. We zullen zien of het nut heeft gehad of m'n verbruik juist heeft gedeerd.

Door Tweakers user Sterk1, vrijdag 18 mei 2018 13:07

Ben benieuwd of je verschil merkt.
Ooit bij een aflevering van top gear hielden ze een vergelijking met ramen open of dicht rijden.
Er bleek geen waarneembaar verschil.

Door Tweakers user himlims_, vrijdag 18 mei 2018 13:58

Sterk1 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 13:07:
Ben benieuwd of je verschil merkt.
Ooit bij een aflevering van top gear hielden ze een vergelijking met ramen open of dicht rijden.
Er bleek geen waarneembaar verschil.
merkbaar niet; je merkt niet dat je auto zoveel meer/minder weerstand heeft; echter moet de motor wel harder werken. Merkbaar qua rijgedrag en snelheid niet zo; maar zeker bij langere rit, kan het haast niet anders dat gesloten ramen/wielen minder weerstand bieden, en dus efficienter/energiezuiniger is

Door Tweakers user WEBGAMING, vrijdag 18 mei 2018 14:32

Sterk1 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 13:07:
Ben benieuwd of je verschil merkt.
Ooit bij een aflevering van top gear hielden ze een vergelijking met ramen open of dicht rijden.
Er bleek geen waarneembaar verschil.
Ja, want top gear is een wetenschappelijk programma.

Door Tweakers user zzattack, vrijdag 18 mei 2018 14:48

Zet zonder huivering de accuboor op z'n lichtmetaaltjes, hardcore :D

Door Tweakers user Grompoe, vrijdag 18 mei 2018 14:56

Grootste aerodynamische verbetering die je kan doen is eigenlijk de auto zo laag mogelijk op de weg leggen.
Dus doormiddel van andere vering en bumper en side skirts.
Verder doet een vlakke bodem ook wonderen.

Maar je bent al goed op weg. :D

[Reactie gewijzigd op vrijdag 18 mei 2018 14:57]


Door Tweakers user mux, vrijdag 18 mei 2018 15:37

Ja, ik ga vrijwel zeker op termijn de bodemplaten vervangen door meer aerodynamische varianten, maar dat vereist een gigantische mal. Langetermijnplannen.

Skirts... misschien. De auto moet ook praktisch bruikbaar blijven op de weg, en dat beperkt in grote mate wat je kunt doen. Ik zou ook graag de rechterspiegel willen verwijderen bijvoorbeeld, maar dat zorgt ervoor dat ik geen 360 graden-camera's meer kan installeren, en die wil ik er persé op hebben.

Door Tweakers user mavamal, vrijdag 18 mei 2018 16:30

Als je een drempel over wil, is het plots wel heel handig dat de auto wat hoger licht. Hoe vaak ik niet een auto wat achter hoor laten in een woonwijk...


Een stuk van de hoogte af zou voor mij ideaal zijn, ik verzuip haast in mijn auto met al die ruimte boven me. Maar dat vinden mensen die langer dan 1,80 zijn vast niet prettig, en dat is als particulier absoluut niet praktisch.

Door Tweakers user mux, vrijdag 18 mei 2018 16:33

Ah... ja, echt choppen is natuurlijk helemaal leuk. Helaas mag dat niet in Nederland, dan moet je je rolkooi opnieuw laten keuren, naast hoeveel werk het nog kost.

Door Tweakers user base_, vrijdag 18 mei 2018 16:37

mux schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 12:56:
Dit is ook één van mijn grote vragen, want vziw ben ik de enige persoon in een elektrische auto die met volledig dichte wielkappen rondrijdt en dit heeft gepubiceerd. In benzine-auto's van ecomodders lijkt het wel uit te maken als je in de bergen rijdt, maar ook daar rem ik doorgaans 99% op de motor. De remschijven zijn nagenoeg volledig ongebruikt, dus ik *denk* dat het goed gaat. Maar er is maar één manier om erachter te komen, en dat is uitproberen.
Ik zou ze er s'zomers in de bergen wel ff afhalen voordat je helling afgaat ;)

Door Tweakers user Frenziefrenz, vrijdag 18 mei 2018 16:55

@Sterk1
Ooit bij een aflevering van top gear hielden ze een vergelijking met ramen open of dicht rijden.
Er bleek geen waarneembaar verschil.
Bedoel je niet Mythbusters? :)

Door Tweakers user Blokker_1999, vrijdag 18 mei 2018 18:05

Frenziefrenz schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 16:55:
@Sterk1

[...]

Bedoel je niet Mythbusters? :)
Hebben zij geen test gedaan met een golfbalpatroon?

Door Tweakers user Theo, zaterdag 19 mei 2018 10:00

Ik hoop dat je geen zomer en winterbanden hebt waardoor je jaarlijks tweemaal je banden moet wisselen.

Of kun je gemakkelijk de doppen verwijderen om zo nog bij je wielmoeren te komen?

Door Tweakers user mux, zaterdag 19 mei 2018 10:53

Met een simpele schroevendraaier zijn ze er in 15 seconden af...?

Door Tweakers user Brazos, zaterdag 19 mei 2018 13:00

mux schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 12:56:
[...]


Dit is ook één van mijn grote vragen,


[...]


[...]
Zou ik me niet te druk om maken in Nederland. Voor extra zekerheid kun je je remvloeistof tijdig vervangen (kookpunt daalt met de leeftijd) en eventueel 'sportievere' remblokken monteren met een andere compound (sintered, keramisch). Je kunt ook kijken wat voor remschijven je nu hebt, als je nu massieve schijven hebt kun je ook nog geventileerde monteren.
WEBGAMING schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 14:32:
[...]

Ja, want top gear is een wetenschappelijk programma.
Dat is het niet, maar volgens mij was de test zo verkeerd nog niet.
Overigens ging het dacht ik anders, met ramen open werd er meer brandstof verbruikt dan met de airco aan en ramen dicht.

In beide gevallen werd er meer brandstof verbruikt dan met de airco uit en ramen dicht. Maar goed, ik weet de aflevering zo niet meer.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 19 mei 2018 13:13]


Door Tweakers user MaD_co, zaterdag 19 mei 2018 13:46

Ben wel benieuwd welke bandenmaat er op de auto ligt, en of je geen winst zou kunnen maken m.b.t. gewicht van band/velg combibatie.

Door Tweakers user mux, zaterdag 19 mei 2018 17:23

MaD_co schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 13:46:
Ben wel benieuwd welke bandenmaat er op de auto ligt, en of je geen winst zou kunnen maken m.b.t. gewicht van band/velg combibatie.
205/55R16s op 16" LMVen. Ja, dat kan een stuk lichter, maar banden*gewicht* doet niks voor je verbruik. Je verbruik wordt vooral beter van smallere, grotere en hardere banden. Ik heb nu al de zuinigste banden eromheen liggen die je kunt kopen voor 205 breedte, de beste 175'ers (smalste die het gewicht aankunnen) zijn *minder* zuinig. Dus ik denk dat daar het maximale wel zo'n beetje bereikt is.

Door Tweakers user MaD_co, zaterdag 19 mei 2018 18:23

mux schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 17:23:
[...]


205/55R16s op 16" LMVen. Ja, dat kan een stuk lichter, maar banden*gewicht* doet niks voor je verbruik. Je verbruik wordt vooral beter van smallere, grotere en hardere banden. Ik heb nu al de zuinigste banden eromheen liggen die je kunt kopen voor 205 breedte, de beste 175'ers (smalste die het gewicht aankunnen) zijn *minder* zuinig. Dus ik denk dat daar het maximale wel zo'n beetje bereikt is.
Ik zou juist denken dat er genoeg te winnen valt,
Behalve al de rolweerstand als je van 205 naar 175 gaat, danwel het totaal gewicht.
Smallere banden, kun je ook velgen met lagere J waarde monteren waardoor deze ook lichter zouden zijn.
Vandaar dat de "zuinige 14% bijtelling" auto's ook allemaal op smalle bandjes werden geleverd.

Zuinigheidslabel is voor zover ik weet niet te vergelijken bij verschillende breedtes zo kan 175breed label D , zuiniger zijn dan 205 Label A.

Even van internet:

"bandbreedte - 1 cm smallere band wordt gekenmerkt door 1,5% lagere aerodynamische weerstand,"
Van 205-->175 is 3CM, Dus zou ook weer 5% aerodynamische weerstand verschil zijn, over eventuele rolweerstand wordt niet gesproken

Bron: https://www.oponeo.nl/ban...nden-op-brandstofverbruik

Maar goed, ik kan me ook heel goed voorstellen dat je 205 mooier vind, dat heb ik zelf ook hoor :p

[Reactie gewijzigd op zaterdag 19 mei 2018 18:30]


Door Tweakers user mvh, zaterdag 19 mei 2018 19:06

Je moet dan ook rekening houden met de capaciteit (maximum gewicht), die is gewoonlijk lager bij smallere banden. En je zou de wegligging ook om zeep kunnen helpen als je een sterk afwijkende bandenmaat monteert.

Door Tweakers user mux, zaterdag 19 mei 2018 19:13

Ben het helemaal eens dat het wat koffiedik kijken is, ik vind het ook moeilijk te beoordelen. Maar die aerodynamische weerstand van de banden kan ik op zich ook weer fiksen met aeroskirts (vleugelprofielen onder de auto), en dat is zeker een goedkopere oplossing dan experimenteren met verschillende banden :P

Daarnaast is de auto echt heel zwaar, zeker gezien ik ook met vrienden op stap wil enz. Dan zit je al richting de 2 ton, en dat moet ook lekker blijven rijden.

Door Tweakers user Damic, zaterdag 19 mei 2018 23:26

Mux kun je een nieuwe Categorie in je Categorieën lijst zetten ;)

Door Tweakers user jwgroene, maandag 21 mei 2018 13:59

Denk dat de meeste reageerders geen Leaf hebben.
Dan zouden ze weten, dat je de remmen eigenlijk nooit nodig heb.
Ik gebruik ze bewust 1 keer per wek, om roestwerking en vast zitten tegen te gaan.
Verder rij ik altijd met de e-pedal, zodat ik NOOIT mijn rechtervoet van het "gaspedaal" afhaal.
En in geval je langdurig een berg af moet, heb je nog de D+B-mode die dan nog voor extra elec-regeneratie zorgt. Als de auto dan nog niet stopt ,,,, tsja dan was de berg ook te stijl om er tegenop te rijden, dus is die kans zo goed als nihil.

Door Tweakers user SA007, dinsdag 22 mei 2018 15:01

Wat is eigenlijk het voordeel van mal+glasvezel gebruiken versus gewoon een rondje plastic/blik?

Het maken/gebruiken van die mal kost nogal wat tijd en visueel lijkt het nogal op 'snij een rondje dun materiaal'.

Zeker voor de onderkant lijkt me het maken van een mal versus dun blik ertegen schroeven geen heel efficiënte tijdsbesteding.

Door Tweakers user _ferry_, dinsdag 22 mei 2018 15:39

Grompoe schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 14:56:
Grootste aerodynamische verbetering die je kan doen is eigenlijk de auto zo laag mogelijk op de weg leggen.
Dus doormiddel van andere vering en bumper en side skirts.
Verder doet een vlakke bodem ook wonderen.

Maar je bent al goed op weg. :D
Ja voor het sjonniegehalte wellicht, maar verder gaan die bumpers en sideskirts niet veel uitmaken vrees ik. Evenals verlagen, want je frontale oppervlak neemt nauwelijks af. De vlakke bodemplaat helpt wel.

Door Tweakers user mux, dinsdag 22 mei 2018 16:22

SA007 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:01:
Wat is eigenlijk het voordeel van mal+glasvezel gebruiken versus gewoon een rondje plastic/blik?

Het maken/gebruiken van die mal kost nogal wat tijd en visueel lijkt het nogal op 'snij een rondje dun materiaal'.

Zeker voor de onderkant lijkt me het maken van een mal versus dun blik ertegen schroeven geen heel efficiënte tijdsbesteding.
Je krijgt geen consistent eindresultaat met een stuk plat blik, is het voornaamste probleem. Die wielkappen wilde ik identiek hebben voor alle wielen, dus dan kom je al gauw uit op iets in een mal. Het kost niet zozeer meer tijd dan een stuk rond blik uitknippen, je hebt alleen een hoop wachttijd erbij terwijl de hars aan het uitharden is.

Voor de onderkappen moet ik de bestaande kappen kopiëren en aerodynamischer maken. Ik kan er niet zomaar iets tegenaan schroeven; ongeacht wat voor materiaal ik maak: het gaat te zwaar worden en ik kan het niet meer gemakkelijk verwijderen wanneer ik aan de auto wil kunnen werken. De kappen zitten bovendien erg rottig vast met een soort parkers en pushpins, dus ik heb geen zin om een uur te kloten onder de auto met alle moeite die dat kost. Ik maak liever op m'n gemak iets dat netjes past en schroef het er dan in een paar minuten onder.

Daarnaast is zo'n mal herbruikbaar als andere mensen hetzelfde willen doen.

Door Tweakers user Kiswum, zaterdag 26 mei 2018 10:45

Ter info: wat betreft auto verlagen (ik rijd een Skoda en die staan erg hoog op de wielen, vandaar dat veel Skoda's worden verlaagd). Je kunt je auto verlagen zonder in te leveren om comfort bij drempels. Het merk dat ik zeer veel tegenkom is: Eibach. Doordat de veren stugger zijn, zullen ze niet verder indeuken dan de standaard veren.

Ik krijg veel goede verhalen te horen van @Antera (ook actief op Tweakers) en zijn bedrijf: Tuning Center Lowering (www.lowering.nl). Over het algemeen doet hij VAG auto's, maar wellicht kan hij ook advies geven voor een Nissan.

Succes met dit mooie project.

Reactie formulier
(verplicht)
(verplicht, maar wordt niet getoond)
(optioneel)