Energievergelijkers zijn niet onafhankelijk

Door mux op zondag 29 oktober 2017 10:51 - Reacties (46)
Categorie: Filosofisch gezwam, Views: 7.193

De meeste mensen weten dat je een hele hoop geld kunt besparen door ieder jaar te wisselen van energieleverancier. Hiervoor zijn handige prijsvergelijkers en overstapservices gemaakt. Maar hoe werkt dit, en krijg je wel echt de laagste prijs te zien als je dat doet? Antwoord: energieleveranciers geven speciale deals aan prijsvergelijkingssites en nee.

https://www.milieucentraal.nl/media/1625/gas-geld-282x212.jpg?anchor=center&mode=crop&quality=90&width=327&slimmage=true&rnd=130668350150000000

Hoe werkt de consumenten-energiemarkt?

In Nederland hebben we sinds 1 juli 2004 een geliberaliseerde energiemarkt. Dit betekent dat de energieleverancier losgekoppeld is van de netbeheerder. Netbeheerders zorgen ervoor dat de fysieke kabels en buizen in de grond in orde blijven en onderhouden je elektriciteits- en gasmeter. Energieleveranciers zijn marktkoopmannen voor energie; ze kopen elektriciteit en gas in grote hoeveelheden in en verkopen dit door aan jou, met een beetje winst. Daarnaast mogen leveranciers ook vastrecht en administratiekosten rekenen.

Er zijn nog twee spelers in de energiemarkt, maar daar heb je als consument niks mee te maken: de transmissiedienst en energieproducenten. Transmissie is het transport van elektriciteit en gas over grote afstanden, en dit wordt in Nederland bijna exclusief door TenneT en GasTerra gedaan (allebei semi-overheidsbedrijven). Energieproducenten zijn talrijk - sommige leveranciers hebben hun eigen elektriciteitscentrales en gasvelden, maar er zijn ook veel onafhankelijke producenten. Daarnaast importeren en exporteren we ook energie via NorNed, BritNed en verschillende transmissielijnen over land. Al deze spelers verhandelen energie op de exchanges APX en EPEX.

Netbeheerders rekenen een vaste prijs voor jouw energieaansluitingen op basis van waar je woont en hoe zwaar je aansluiting is. Deze kosten moeten wettelijk kostendekkend en gelijk voor iedereen zijn. De enige plek dus waar je prijsverschillen zult kunnen vinden is in het aanbod van de providers. En er is hier een hele hoop verschil te vinden.

Energieleveranciers kunnen eigenlijk doen wat ze willen. De enige echt harde eis waaraan ze moeten voldoen is dat op iedere kWh en calorisch gecorrigeerde m3 gas energiebelasting moet worden betaald, en er moet BTW worden betaald. Daarbuiten is van alles mogelijk; de kale kWh/m3-prijs, vastrecht, administratieve kosten en welkomstbonussen zijn vrij te kiezen. Hier is dan ook veel in te kiezen.

Energievergelijkers vergeleken

Om het iedereen makkelijk te maken zijn er in de loop van de jaren aardig wat energie-prijsvergelijkers ontstaan. Helaas met de meeste dingen op het internet moet je je serieus afvragen: waar leven deze sites van? En waar krijgen ze hun informatie?

Uiteraard is het antwoord: ze leven van het geld dat ze van energieleveranciers krijgen. In zekere zin zijn deze sites een soort koopmannen die commissie krijgen voor iedereen die via hun site overstapt. Sommige vergelijkers bieden zelfs extra korting op een energiecontract - Gaslicht.com bijvoorbeeld. Het is duidelijk dat dit niet veel meer is dan een veredelde affiliate-link, waarbij Gaslicht een kickback krijgt.

Dit is geen nieuws, uiteraard. Het is echter wel interessant hoe dit zich heeft ontwikkeld door de jaren heen. Er zijn tegenwoordig een aantal verschillende verkoopmodellen ontstaan:
  • De speciale welkomstbonus. Bij het overstappen via een vergelijkingssite, krijg je een bepaald bedrag teruggestort aan het einde van je contractduur.
  • De universele welkomstbonus. Bij het overstappen via zowel vergelijkingssites als de website van de leverancier zelf krijg je een welkomstbonus.
  • De speciale deal. Individuele prijsvergelijkers - of de leverancier zelf - hebben een volledig apart aanbod, met andere welkomstbonussen en soms zelfs andere energietarieven
Dit alles zorgt ervoor dat energievergelijkingssites niet onafhankelijk zijn en jou nooit de beste prijs kunnen laten zien. Er is immers geen vrije markt; de markt is kunstmatig gesegmenteerd. Ik vind dit een behoorlijk kwalijke en consumentonvriendelijke situatie, want het hele idee van de liberalisering was juist dat energieleveranciers tegen elkaar konden concurreren op prijs op een vrije markt. Dit is niet hoe vrije markten werken.

Dit kunnen we demonstreren door de energievergelijkers eens te vergelijken. Ik heb vandaag gekeken naar:
  1. Gaslicht.com
  2. energieleveranciers.nl
  3. pricewise.nl
  4. energievergelijking.nl
  5. Independer.nl
  6. Easyswitch.nl
  7. consumentenbond.nl
  8. onlineenergievergelijker.nl
Vervolgens heb ik gekeken wat de volgende leveranciers zelf aanboden:
  1. Energiedirect
  2. Essent
  3. Qurrent
  4. Vandebron
  5. Nederlandse Energie Maatschappij
  6. Delta
  7. Powerpeers
  8. Oxxio
  9. Eneco
  10. Greenchoice
  11. Budgetenergie
  12. Energieflex
  13. Pure energie
  14. Engie
  15. Vrijopnaam
Mijn jaarverbruik is 322kWh elektriciteit (ca. 1800kWh verbruik, 1500 saldering via zonnepanelen, ferrarismeter met dubbel telwerk) en 625m3 gas. Ik woon in Zuid-Holland, gasregio 4.

He wacht eens even, ik zit prima bij mijn huidige leverancier!
Oh, wist je nog niet dat je zakken met geld kunt besparen door ieder jaar over te stappen? Oh, je hebt een mooie deal met éxtra lage elektriciteitsprijzen via de consumentenbond of vastelastenbond? Je krijgt extra korting als je bij je huidige aanbieder blijft? Allemaal onzin. Overstappen is altijd beter.

Dit komt simpelweg doordat je bij iedere overstap een welkomstbonus krijgt van de leverancier. Kijk eens naar je energierekening - hoeveel elektriciteit verbruik je? 2000kWh per jaar? Hoeveel maakt het nou helemaal uit dat je leverancier 10% korting op elektriciteit geeft. Op een gemiddelde prijs van 18 cent per kWh is dat 1,8 cent - 36 euro op jaarbasis. Je verbruikt 4000kWh? Oh wow, die korting is maar liefst 72 euro. Dit alles valt in het niet bij de honderden euro's welkomstbonus die je krijgt bij een overstap.

En wanneer je zonnepanelen hebt is het al helemáál gunstig. Je elektriciteitsverbruik is dan waarschijnlijk zo laag (of negatief) dat tarievenkortingen compleet in het niet vallen.

Wat onderscheidt de prijsvergelijkers?
https://dnpu4hh9j0a1w.cloudfront.net/static/v/286f2a60/2017/img/logos/logo-internal/logo-gaslicht.svg
Gaslicht.com is zo'n beetje de oer-vergelijker, en degene met traditioneel de meeste (en meest gunstige) affiliate deals. Opvallend afwezig - maar aanwezig in alle andere prijsvergelijkers - zijn de Nederlandse Energie Maatschappij en Budgetenergie - aanbieders die in de meeste andere vergelijkers wel staan met heel redelijke aanbiedingen. Daar waar NLE helemaal niet bestaat, heeft Budgetenergie duidelijk ofwel verkeerde informatie aangeleverd, of wordt de welkomstbonus niet meegerekend. Opvallend aanwezig - en afwezig in alle andere vergelijkers - is Anode, ondanks dat ze geen overstapservice bieden. Gaslicht geeft van alle vergelijkers de meeste producten weer, en heeft een aardige selectiefeature (inclusief co2-gecompenseerd gas, maar geen 100% groene optie)

https://www.energieleveranciers.nl/media/1005/logo_15-11-2016.png
energieleveranciers.nl is een voor mij onbekende prijsvergelijker. Opvallend is dat de interface wat onaf lijkt; de knop om naar vergelijkingsresultaten te gaan is onresponsief, prijzen worden zonder centen achter de komma getoond en her en der verkeerd berekend (Qurrent geeft een verkeerde berekening in mijn vergelijking). Er staan ook maar erg weinig energieleveranciers in.

https://static.pricewise.nl/resources/main/svg/logo.svg
pricewise.nl en consumentenbond.nl lijken exact dezelfde frontend en backend te gebruiken. Dit valt tegen, want het is een karige prijsvergelijker met geen mogelijkheid om leveranciers uit te filteren. Allerlei kleine aanbieders lijken ook te missen. Ik verwacht beter van een organisatie zoals de consumentenbond die het juist moet opnemen voor de consument.

https://www.energievergelijking.nl/wp-content/uploads/2016/05/logo-energie.png
energievergelijking.nl is de vreemde eend in de bijt. Hier zijn by far de beste deals te vinden op alle prijsvergelijkers - maar misschien komt dit ook door foutjes op de website? De site geeft mij een aanbieding voor Nuon, terwijl ik al bij Nuon zit en dus niet in aanmerking kom voor de die welkomstbonus. Bij de kostenopbouw van Qurrent zit een grote fout in de berekening van de netbeheerderskosten voor gas. Bij Essent wordt ook een onjuiste berekening gegeven. Er is echt van alles mis op deze site, ik zou hem vermijden.

https://www.independer.nl/content/images/independer_logo-on-purple-rgb.svg
Independer.nl is waardeloos. Laat standaard maar 3 aanbieders zien en neemt welkomstbonussen niet mee in het aanbod.

https://www.easyswitch.nl/dist/images/vergelijkingssite-easyswitch.svg
Easyswitch geeft zo te zien de meest complete lijst aanbieders (je kunt zelfs niet-beschikbare aanbieders aanvinken), maar heeft geen filtermogelijkheid op groen gas, de groenheid van je energie of het wegfilteren van specifieke aanbieders. onlineenergievergelijker lijkt een volledig identieke backend te hebben als easyswitch.

TL;DR: vermijd energievergelijking.nl en Independer, energieleveranciers.nl moet iemand nog wat verder gaan programmeren en de rest is ok.

Essent speelt vals
Nu komt het leukste, want ieder jaar is er wel een 'verborgen' speciale deal. Dit jaar is het Essent, die heerlijk vals aan het spelen is. Iemand moet een hoop plezier hebben gehad in het maken van deze deals. Ik zal het eens demonstreren met een paar screenshots:

https://tweakers.net/ext/f/DlnHxqQg0SYYT5wRqWB8me9L/full.png

Klik op het plaatje om je hoofd te laten exploderen

Wat... is hier aan de hand? Nou, vrij misleidend: Essent verandert aan de hand van de URL/cookie waarmee je hun website bezoekt tegelijk de welkomstkorting, kWh/m3-tarieven en hun vaste leveringskosten. En de prijsvergelijkers krijgen wéér hun eigen actietarieven, die allemaal verschillend zijn. Kortom: je kunt prijsvergelijkers niet gebruiken als leveranciers dit soort bullshit uithalen.

Erger nog: geen énkele prijsvergelijker heeft de 'beste' deal in hun vergelijking zitten. Allemaal hebben ze het actiepakket met 160 euro welkomstkorting - uitgezonderd energievergelijking.nl die een welkomstkorting van 185 euro (en weer andere tarieven) rekent.

Conclusie en bronnen

Ik hoop dat voor niet-ingewijden deze blogpost verhelderend is. Desalniettemin was het zelfs voor mij redelijk schokkend hoezeer met name Essent z'n actietarieven en welkomstbonussen manipuleert om zo gunstig mogelijk uit de vergelijkingen te komen. Ook is het typisch, maar niet onverwacht, dat veel energievergelijkers in feite hetzelfde zijn en vooral heel incompleet zijn.

Je kunt m'n ruwe data downloaden op Muxtronics.nl - Energievergelijken 2017 (.xlsx).

Een laatste tip: wacht tot na het einde van je jaarcontract met overstappen, zodat je geen overstapboete hoeft te betalen en zeker weten je welkomstbonus gestort krijgt. Ga ook geen jaar- of meerjarig contract aan als je verwacht te verhuizen.

Volgende: [video] Are cheap chinese USB chargers getting better? 12-'17 [video] Are cheap chinese USB chargers getting better?
Volgende: Repairing an e-bike battery 10-'17 Repairing an e-bike battery

Reacties


Door Tweakers user Blokker_1999, zondag 29 oktober 2017 11:22

Ik blijf het vreemd vinden hoe deze markten in vele landen werken. In Groot Brittanië is het nog erger dan in NL en dan kijk je naar ons België en dan zie je dat dit soort bedrijfjes hier niet bestaan. De enige echte vergelijker komt vanuit de overheid en de enige manier om goedkoper te gaan dan de geadverteerde prijzen is met behulp van groepsaankopen.

Ja, ik stap voor mijn gas dan ook jaarlijks over, maar dat gaat dus met een groepsaankoop die onder de gangbare prijs komt te zitten. Voor elektriciteit kan ik dankzij mijn PV installatie met productieoverschot op dit moment niet goedkoper zitten. De enige op de markt die geen vast administratieve kost aanrekend maar alles inclusief de kWh prijs :D

Door Tweakers user spone, zondag 29 oktober 2017 11:24

Heb nog niet het hele verhaal gelezen, maar dit stukje heb ik toch een ander idee over:
want het hele idee van de liberalisering was juist dat energieleveranciers tegen elkaar konden concurreren op prijs op een vrije markt. Dit is niet hoe vrije markten werken.
Volgens mij werkt het met een vrije markt zo dat concurrenten een product neer kunnen zetten zoals zij willen, met voorwaarden en prijs zoals zij willen, niet enkel de prijs.

Dat de meeste mensen prijs het belangrijkste aspect vinden is vaak wel de realiteit, maar een leverancier kan zich bijvoorbeeld ook op duurzaamheid of klantenservice onderscheiden (zowel positief als negatief). In dat licht is een speciale aanbieding of welkomstbonus helemaal niet zo'n gek idee, als je naar het totaalplaatje van het aanbod kijkt.

Door Tweakers user jab221, zondag 29 oktober 2017 11:46

De volgende logische stap lijkt me een site die automatisch alle enerigevergelijkingssites met elkaar vergelijkt...

Door Tweakers user Jeroenneman, zondag 29 oktober 2017 11:50

Is dit geen common knowledge?

Altijd én verschillende prijsvergelijkers checken én de directe site. Dit soort gezeik heb je niet alleen met energie, maar ook met vliegen, reizen en eigenlijk alles waar een prijsvergelijk voor is.

Flink vervelend voor consumenten, maar blijkbaar compleet legaal.

Door Tweakers user xleeuwx, zondag 29 oktober 2017 12:57

Het is niet dat energie vergelijkingssites afhankelijk zijn van leveranciers en dus zijn er wel degelijk onafhankelijke energie leveranciers. Ja ze krijgen voor elke klant die ze aanleveren een x bedrag (afhankelijk van het contract).

Echter zijn er ook genoeg voorbeelden waar de vergelijker website er uit haalt omdat de leverancier een andere vergelijker site voordeel geeft. Dit is natuurlijk gewoon markt werking en daarom is het goed dat er meerdere vergelijkings websites zijn.

Daarnaast zijn er een paar leveranciers die inderdaad de vergelijkers websites vergelijken.

Verder zijn de sites energieleveranciers.nl en easyswitch.nl (met alle sub websites) een van de meest onafhankelijke websites (geen exclusieve deals).

Verder is de widget van tweakers en consumentenbond van Pricewise en dus zelfde functionaliteit en prijzen.

Zelfde met easyswitch, deze heeft meer als 30 sub websites waaronder onlineenergievergelijker.nl

De relatie tussen de energie leverancier en de energie vergelijker is een haat liefde verhouding. De leverancier wil in de vergelijker want zo krijgt hij klanten er bij maar niet tegen elke prijs. Het zelfde geld voor de vergelijker, die wil zo veel mogelijk klanten laten overstappen en maakt echt niet uit waarheen want ze krijgen overal bijna dezelfde vergoeding.

Door Tweakers user Sissors, zondag 29 oktober 2017 13:03

Vorig jaar naar Nuon overgestapt, direct bij hun gezien ze actie hadden enkel op hun site. Kan ik me voorstellen, hoeven ze geen geld naar prijsvergelijkers te gooien. Dit jaar is het Vandebron geworden, ook nog gekeken op hun site, je krijgt geen cent cashback, en exact dezelfde tarieven verder als op Gaslicht waar wel ¤160 cashback eroverheen gaat.

Het zou natuurlijk handigste zijn als er één prijsvergelijker was die altijd beste is, maar ik vind het niet vreemd dat er verschillen zijn. Dat hele gedoe met cashbacks waardoor jaarlijks overstappen echt loont (het gaat niet over ¤25) vind ik eerder erg irritant.

Door Tweakers user Kiswum, zondag 29 oktober 2017 15:47

Je vergeet alleen nog aan te geven dat de Tweakers Pricewatch en Pricewise samenwerken. Hierdoor heb ik mijn overstap dit jaar niet via gaslicht gedaan, maar via Tweakers. Op die manier steekt mijn favoriete website nog iets in eigen zak. Tevens waar de acties voor deze leverancier (Energie Direct), precies hetzelfde.
Mijn jaarverbruik is 322kWh elektriciteit (ca. 1800kWh verbruik, 1500 saldering via zonnepanelen, ferrarismeter met dubbel telwerk) en 625m3 gas. Ik woon in Zuid-Holland, gasregio 4.
Wist je dat je meer korting krijgt, als je een hoger verbruik hebt?
Probeer maar eens bij alle sites. Als je 3300kWh en 1500m3 gas invult, dan krijg je een andere korting te zien, dan wanneer je 500kWh en 500m3 gas invult.

Dus als tip wil ik meegeven. Stap met een hoog verbruik in en verlaag dan je maandtarief, want de geldende korting in het contract moeten ze gewoon uitbetalen/compenseren.

Ik heb overigens een Ferraris meter met 1 telwerk, waardoor de meter gewoon terugdraait. Ik heb voorlopig niets met saldering van doen. Dit gaat "automagisch" :)

Door Tweakers user Joepla, maandag 30 oktober 2017 07:41

Maar hoe zit het met de overstapbonus als je achteraf veel minder verbruikt hebt (negatief verbruik ipv 4000 kWh verbruik door zonnepanelen) dan je had ingegeven? Ik kan in mijn Nuon contract daar niets over vinden, dus ik verwacht die 300 piek gewoon te cashen in januari (einde jaarcontract), maar moet het eerst zien...

Door Tweakers user ybos, maandag 30 oktober 2017 08:09

Ik heb bij greenchoice juist tegenovergesteld meegemaakt. Prijzen op de website waren hoger dan de energievergelijker.
Gebeld want ik dacht dat het een fout was.
Klopt meneer, als u overstapt via een vergelijkingssite krijgt u een betere prijs dan wanneer u rechtstreeks bij ons afsluit. Stond met mijn oren te klapperen.
Ik snap werkelijk waar niet dat je een betere deal krijgt bij een vergelijker (waar greenchoice ook nog voor moet betalen) dan rechtstreeks via de eigen site overstappen.

Door Tweakers user mike1992, maandag 30 oktober 2017 08:11

Dit heb ik vorig jaar gehad, gewoon goed gegaan ondanks laag verbruik 😊

Door Tweakers user OmeJoyo, maandag 30 oktober 2017 09:23

Ik stap al jaren over via Energieleveranciers.nl en heb nooit noemenswaardige problemen ondervonden. Bij ons verbruik zijn de acties daar eigenlijk altijd hetzelfde of beter dan via gaslicht.com.

Wat ook nog interessant kan zijn is dat je via Externe sites nog wel eens cashback kan krijgen, ook via vergelijkers. Bedragen zijn 7,50 tot 50 euro dus of het je dit waard is om mee te nemen is natuurlijk ieder voor zich. Vergelijken is dan ook een kunst, want wie het onderste uit de kan wilt halen moet vele factoren meenemen, vergelijk iig. altijd op je eigen werkelijke verbruik, omdat je anders niet de beste opties voorgeschoteld krijgt.

Verder zoals Mux aangeeft, overstappen loont ALTIJD, ook als je gewoon naar de eerste de beste vergelijkingssite gaat en daar meteen zonder nadenken afsluit.

Door Tweakers user Mielemuis, maandag 30 oktober 2017 10:11

Kiswum schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 15:47:

Wist je dat je meer korting krijgt, als je een hoger verbruik hebt?
Probeer maar eens bij alle sites. Als je 3300kWh en 1500m3 gas invult, dan krijg je een andere korting te zien, dan wanneer je 500kWh en 500m3 gas invult.

Dus als tip wil ik meegeven. Stap met een hoog verbruik in en verlaag dan je maandtarief, want de geldende korting in het contract moeten ze gewoon uitbetalen/compenseren.

Ik heb overigens een Ferraris meter met 1 telwerk, waardoor de meter gewoon terugdraait. Ik heb voorlopig niets met saldering van doen. Dit gaat "automagisch" :)
Dit was mij ook al opgevallen, je kan bij veel vergelijkers een gezins samenstelling invoeren, je krijgt dan vaak gunstigere aanbiedingen dan wanneer je je werkelijke verbruik invult.

En als je dan aangeeft dat je met z'n 4en in een hoekwoning woont heb je toch niet gelogen.

Door Tweakers user MaartenBE, maandag 30 oktober 2017 10:51

Voor de Vlamingen onder ons: je gebruikt best de site van de VREG ("Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt"). Die is volledig onafhankelijk en werkt goed.

Ik heb er een besparing door verwezenlijkt van zo maar even 350 Euro per jaar (!!), nochtans nog steeds van vaste prijs naar vaste prijs. Hoe het mogelijk is dat hier zo veel verschil op zit is mij een raadsel (vooral omdat mijn huidige leverancier twee jaar geleden de goedkoopste was), maar dat terzijde ..

Door Tweakers user ranjo, maandag 30 oktober 2017 10:56

Interessant verhaal. Ik ben begin dit jaar bij Qurrent gekomen doordat ik een telefoontje had gekregen van een of andere "energievergelijker". Hoewel ik normaal gesproken nooit echt onder de indruk ben van telefoontjes met gladde praatjes vond ik het nu wel interessant.

Toevallig werd ik afgelopen week weer door een dit keer erg irritante verkoper gebeld. Dit bleek te komen van "ProviderAdviseur B.V.". Ook dit keer kreeg ik een "bijzondere deal" toegestuurd. Als ik bovenstaand verhaal lees zou dat dus inderdaad een goede deal kunnen zijn.

De enige reden waarom ik nu bij Qurrent wil blijven is omdat ze een goede score hebben gekregen op deze test: https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/beste (mijn "bijzondere deal" kwam voor NLE uit die redelijk slecht scoort) Ik vraag me nu alleen sterk af in hoeverre deze test van de consumentenbond nou écht eerlijk is gezien ook zij vergelijkingen doen.

Jammer eigenlijk dat het zo werkt, en dat vaste klanten dus eigenlijk in het nadeel zijn.

[Reactie gewijzigd op maandag 30 oktober 2017 10:57]


Door Joris Korndewal (Independ, maandag 30 oktober 2017 11:46

Interessant onderzoek, goed dat jullie Independer hier ook in hebben meegenomen. Wel zijn we het niet helemaal eens met jullie strekking.

Het is inderdaad zo dat je bij het maken van een vergelijking eerst een top 3 of top 4 ziet. Je hebt uiteraard wel de mogelijkheid om te kiezen voor een compleet overzicht van alle energieleveranciers. Dit kan door middel van een knop naast de top 3.

Daarnaast klopt het dat wij liever niet werken met welkomstbonussen. Vaak worden deze bonussen namelijk al meegenomen in het maandbedrag, terwijl deze pas aan het eind van het jaar uitgekeerd worden. In onze ogen geeft dit dan geen goed beeld en zal het maandbedrag hoger liggen dan in eerste instantie verteld wordt. Wij hebben daarom aan leveranciers gevraagd of zij contracten willen aanbieden met actietarieven, zodat je zo min mogelijk hoeft te betalen per maand voor de energie die je afneemt. Dit is de reden waarom bij ons de welkomstbonussen niet worden meegenomen in het aanbod, omdat deze er in de meeste gevallen niet zijn. Als een leverancier wel met welkomstbonussen werkt is deze bonus uiteraard terug te vinden in de vergelijking, maar zal de bonus niet meegenomen worden in het maandbedrag wat wij tonen. Deze staat hier geheel los van.
In dit artikel lees je meer over onze kijk op welkomstbonussen: https://weblog.independer.nl/opinie/waarom-independer-anders-kijkt-naar-welkomstbonussen-energiemarkt/

Door Tweakers user mux, maandag 30 oktober 2017 12:01

Joris Korndewal (Independ schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 11:46:
Interessant onderzoek, goed dat jullie Independer hier ook in hebben meegenomen. Wel zijn we het niet helemaal eens met jullie strekking.
Laat het duidelijk zijn dat dit een persoonlijke blog is van een individueel persoon. Ik ben geen onderdeel van Tweakers :)
Het is inderdaad zo dat je bij het maken van een vergelijking eerst een top 3 of top 4 ziet. Je hebt uiteraard wel de mogelijkheid om te kiezen voor een compleet overzicht van alle energieleveranciers. Dit kan door middel van een knop naast de top 3.
Dit heet gating, en jullie weten ook heel goed dat dit simpelweg een manier is om informatie te verbergen. Hoe meer kliks of stappen of moeite iemand moet doen om bij bepaalde informatie te komen, des te minder zal die informatie beschikbaar zijn. Het is niet voldoende om te zeggen dát er een optie is om een volledige lijst van aanbiedingen te tonen. De kwaliteit van de informatievoorziening is net zo goed afhankelijk van hoe je het toont en structureert als van het feit of die informatie aanwezig is.

In het algemeen is het geen best practice om informatie te gaten op deze manier.
Daarnaast klopt het dat wij liever niet werken met welkomstbonussen. Vaak worden deze bonussen namelijk al meegenomen in het maandbedrag, terwijl deze pas aan het eind van het jaar uitgekeerd worden. In onze ogen geeft dit dan geen goed beeld en zal het maandbedrag hoger liggen dan in eerste instantie verteld wordt. (...)
Helaas is er maar één reden om ooit over te stappen door middel van een prijsvergelijker, en dat is... VANWEGE DE PRIJS. De totaalprijs! Je kunt, wederom, niet serieus menen dat het in het belang is van de consument om deze informatie te gaten. Daarnaast schiet je jezelf in de voet in de vergelijking met andere prijsvergelijkers.

Door Tweakers user R20141016, maandag 30 oktober 2017 12:13

Dus op welke site kan ik nu beste een vergelijk maken? :Y)

Door Tweakers user gekke-gerrit, maandag 30 oktober 2017 12:55

rsmits007 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 12:13:
Dus op welke site kan ik nu beste een vergelijk maken? :Y)
Allemaal en dan gewoon daarna in de incognito vensters de zelfgemaakte top 5 energie leveranciers vergelijken op hun eigen website en of in de vergelijkingswebsites, stop er een avond in en je bent een heel eind :)

Door Tweakers user woekele, maandag 30 oktober 2017 14:25

Waarom zou je geen jaarcontract aangaan als je gaat verhuizen? De energie-contracten zijn persoonsgebonden, niet adresgebonden, dus kan je gewoon meenemen naar je nieuwe adres. En als er overlap is, kan je meestal zelfs vragen om het contract tijdelijk op 2 adressen tegelijk te laten gelden. Als je tijdelijk tussen je oude en nieuwe huis even bij je ouders gaat inwonen o.i.d., dan heb je inderdaad wel een probleem(pje) als je ouders niet jaarcontractvrij zijn.

[Reactie gewijzigd op maandag 30 oktober 2017 14:27]


Door Tweakers user Kiswum, maandag 30 oktober 2017 16:01

ybos schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 08:09:
Ik heb bij greenchoice juist tegenovergesteld meegemaakt. Prijzen op de website waren hoger dan de energievergelijker.
Gebeld want ik dacht dat het een fout was.
Klopt meneer, als u overstapt via een vergelijkingssite krijgt u een betere prijs dan wanneer u rechtstreeks bij ons afsluit. Stond met mijn oren te klapperen.
Ik snap werkelijk waar niet dat je een betere deal krijgt bij een vergelijker (waar greenchoice ook nog voor moet betalen) dan rechtstreeks via de eigen site overstappen.
Dat is heel normaal. Kortingen krijg je niet door direct bij de provider iets af te sluiten, maar via tussenpersonen. Dit geldt vaak ook voor telefoonabonnementen.

Ik kreeg als klant van Greenchoice overigens geen betere prijs dan mensen die zich nieuw inschreven bij GC. Hierdoor ben ik overgestapt want het scheelde voor ons zo'n ¤200,- (ons normale bedrag zit rond de ¤900 voor ons verbruik incl. zonnepanelen).

De prijzen van GC zijn prima, maar helaas niet voor huidige klanten.

Door Tweakers user Independer, maandag 30 oktober 2017 16:03

mux schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 12:01:
[...]


Laat het duidelijk zijn dat dit een persoonlijke blog is van een individueel persoon. Ik ben geen onderdeel van Tweakers :)


Ook in het geval dat het individueel is geschreven vinden wij dit nog steeds een interessant onderzoek en vinden we het goed dat je Independer hier ook in hebt meegenomen :-)


Dit heet gating, en jullie weten ook heel goed dat dit simpelweg een manier is om informatie te verbergen. Hoe meer kliks of stappen of moeite iemand moet doen om bij bepaalde informatie te komen, des te minder zal die informatie beschikbaar zijn. Het is niet voldoende om te zeggen dát er een optie is om een volledige lijst van aanbiedingen te tonen. De kwaliteit van de informatievoorziening is net zo goed afhankelijk van hoe je het toont en structureert als van het feit of die informatie aanwezig is.

In het algemeen is het geen best practice om informatie te gaten op deze manier.


Ons doel met de top 3 is niet om informatie voor mensen te verbergen. Iedere leverancier kan in de top 3 komen en die tonen we dan. Ons idee hierachter is dat je snel en overzichtelijk ziet welke leverancier interessant voor je is.


Helaas is er maar één reden om ooit over te stappen door middel van een prijsvergelijker, en dat is... VANWEGE DE PRIJS. De totaalprijs! Je kunt, wederom, niet serieus menen dat het in het belang is van de consument om deze informatie te gaten. Daarnaast schiet je jezelf in de voet in de vergelijking met andere prijsvergelijkers.

We zijn het eens dat het in veel gevallen om prijs gaat om over te stappen via een prijsvergelijker. Wel vinden wij dat er een verschil zit in hoe je dit kunt aanbieden en merken wij dat een welkomstbonus bij veel mensen voor verwarring zorgt. Vaak kijken deze mensen naar een maandbedrag waarin de bonus verwerkt is en ligt het maandbedrag dat leveranciers vervolgens communiceren en afschrijven, hoger. Dit is de reden dat wij leveranciers vragen om de bonus te verwerken in actietarieven, waardoor mensen zo min mogelijk betalen voor de energie die ze afnemen.
Daarnaast willen we de bonus niet gelijk verwerken in het totale jaarbedrag omdat er wel aan de voorwaarden voldaan moet worden voordat deze uitgekeerd wordt. Daarom tonen we de bonus los van het energiecontract als je deze ontvangt van een leverancier. Het kan zijn dat wij onszelf hiermee in de voet schieten, maar wij vinden zelf dat dit een overzichtelijker beeld geeft en duidelijker is voor de mensen.

[Reactie gewijzigd op maandag 30 oktober 2017 16:05]


Door Tweakers user Kiswum, maandag 30 oktober 2017 16:19

Independer schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 16:03:
[...]
We zijn het eens dat het in veel gevallen om prijs gaat om over te stappen via een prijsvergelijker. Wel vinden wij dat er een verschil zit in hoe je dit kunt aanbieden en merken wij dat een welkomstbonus bij veel mensen voor verwarring zorgt. Vaak kijken deze mensen naar een maandbedrag waarin de bonus verwerkt is en ligt het maandbedrag dat leveranciers vervolgens communiceren en afschrijven, hoger. Dit is de reden dat wij leveranciers vragen om de bonus te verwerken in actietarieven, waardoor mensen zo min mogelijk betalen voor de energie die ze afnemen.
Daarnaast willen we de bonus niet gelijk verwerken in het totale jaarbedrag omdat er wel aan de voorwaarden voldaan moet worden voordat deze uitgekeerd wordt. Daarom tonen we de bonus los van het energiecontract als je deze ontvangt van een leverancier. Het kan zijn dat wij onszelf hiermee in de voet schieten, maar wij vinden zelf dat dit een overzichtelijker beeld geeft en duidelijker is voor de mensen.
De quote staat niet helemaal goed.

Het is juist goed om aan te geven wat het maandbedrag + totaal bedrag is. Laat de korting maar weg en geef aan wat je per M3 gas en kWh stroom betaald. Tevens is het vermelden van alle andere standaard kosten ook erg goed om te doen.

De stuktarieven voor stroom + gas zijn namelijk niet de enige dingen waar de consument naar moet kijken, maar vooral ook naar de overige kosten, want die willen nog weleens verschillen.

Persoonlijk kijk ik vooral naar de prijzen van een leverancier die ik vertrouw. Daarnaast kijk ik naar lage gasprijzen en de energieprijzen mogen best wel wat hoger liggen. Als laatste kijk ik naar de vaste kosten en uiteindelijk kom ik dan uit bij de leverancier waar ik mij prettig bij voel. Als ik wil blijven waar ik zit, dan bel ik mijn leverancier op voor een nieuwe aanbieding en als dat niet mogelijk is, dan stap ik over zodat ik minimaal ¤100,- op jaarbasis kan besparen.

Ik doe niet mee met collectieve aanbiedingen, want 9/10 keer zijn het minder gunstige aanbiedingen en is het gekoppeld aan twijfelachtige B-merken waar ik niet aan vast wil zitten voor 1 jaar.

Door Tweakers user Lednov, dinsdag 31 oktober 2017 01:22

Het is al veel te laat en eigenlijk had ik al lang en breed moeten pitten, dus als er een foutje in sluipt...

Ten Eerste, Energievergelijkers zijn een noodzakelijk kwaad. Wil je de beste prijzen dan ontkom je er niet aan want zelf via een leverancier wat regelen levert bijna nooit de beste deal op. Ze kunnen je een mooie deal doen, dat wel, alleen niet het beste.

Ten Tweede, Ga nooit, maar dan ook écht nooit voor variable tarieven. Die zijn altijd, hoe je het went of keert duurder. Variabel wordt slechts twee keer in het jaar vastgesteld, straks op 1 januari, en dan weer op 1 juli. Je zit dus sowieso een half jaar 'vast' aan 'variabel'. Ook liggen die variabele prijzen altijd hoger dan de vaste prijzen.

Ten Derde Stap op tijd over! Laat je contract niet aflopen en ga dan pas op zoek naar een andere leverancier. je komt dan in het variabele tarief terecht en zoals gezegd ben je dan duurder uit. Ook zoiets als vastrecht kan dan hoger komen te liggen. Als je contract binnen 6 maanden afloopt zal een nieuwe leverancier je contract pas in laten gaan op het moment dat je huidige afloopt. zo voorkom je boetes en krijg je als nog je eventuele premies.

Ten Vierde Welkomst bonussen zijn leuk, vaak betaal je er uiteindelijk zelf voor. klinkt leuk dat je 200E premie krijgt, je vastrecht is opeens wel een euro duurder. Oxxio is/was een leverancier die je iPad die je als 'cadeau' kreeg, zelf 3 keer liet terug betalen. Je vast recht zó oplopen tot 13E per maand per product. Je kon dus zo al 20E per maand besparen doordat cadeautje niet te nemen. let hier dus op!

Ten Vijfde Vastrecht zoals ik hierboven noemde is een van de belangrijkste kosten waarop je dient te letten. Sterker nog, dit is waar je als éérste op moet letten! meer dan 3.5-4E per maand mag het echt niet gaan kosten. Er zijn aanbieders die je een laag energietarief geven, en dan een hoger vastrecht berekenen. Liggen de tarieven rond 18cent, en 3.5E vastrecht, dan kan een tarief van 16 best aantrekkelijk zijn, alleen als je vast recht 7.5E tot 10E gaat kosten is dat voordeeltje ook weer gauw weg.

Ten Zesde Zaken als Toon kosten geld. leuk dat ze je verbruik in beeld brengen, wil je besparen, dan bespaar je méér door zoiets niet af te nemen!

Ten Zevende Dubbele of enkele tarief. Kijk hier goed naar hoe het geregeld is voor je. Ook al heb je een dubbele meter, je kan aangeven dat je enkel tarief wilt. Dit kan namelijk best een besparing geven. Het verschil tussen dag en nacht tarief is lang zo groot niet meer als dat vroeger was. Ook is het verbruik op de dag vaak hoger dan in de nacht. Tevens is het ook nog eens zo dat de twee tarieven gemiddeld het enkele tarief oplevert. Het loont zeer zeker de moeite om hier eens een berekening voor jezelf op los te laten, al scheelt het een tientje dan is het toch weer een tientje.
ik heb het hier uitdrukkelijk over dag en nachttarieven. nachttarief gaat in op 2300 en loopt tot 0700. Piek en dal zoals in brabant en limburg geldt (en gebieden waar nuon centrales zaten) gaat twee uur eerder in, namelijk om 2100. Die twee uur kan het verschil maken tussen wel of niet gunstiger uitkomen.

Ten Achtse Vergelijk op je verbruik. Over het algemeen ligt het verbruik van stroom gelijk in de meeste huishoudens. zal een kWh hier en daar schelen alleen niet opeens honderden meer of minder. Gas daarentegen kan wél flink verschillen. Een koude winter en je verbruik ligt opeens hoger. Een warmere winter en verbruik daalt aanzienlijk. Een graadje minder warm stoken scheelt dus flink in je portomonnee. Een vest of deken gebruiken is dus aan te raden.

Ten Negende vergelijk op je jaarbedrag en niet op maandbedrag. Je maandbedrag is een voorschot. Stel je wilt elke maand één Euro betalen, dan weet je iig zeker dat je aan het eind een flink bedrag mag bijbetalen (los of je wel één Euro maandelijk kan betalen ;) ). "Geld terugkrijgen" is dus gewoon een sigaar uit eigen doos. Toch is het wel aan te raden je maand bedrag ietsje hoger te zetten. Liever dat jij je eigen geld terug krijgt dan dat je voor een verrassing komt te staan en (flink) moet bijbetalen. Laat je dus niets wijsmaken door verkopers en vergelijkingssites die je op maandbedrag je willen overtuigen.

Ten Tiende vind ik het wel ff welletjes zo. Als ik nog wat wil toevoegen doe ik dat morgen wel (lees: straks :P ).

TL:DR vergelijk op de kale prijzen, eerst vastrecht, dan energietarieven, dan een eventuele bonus. ga voor vast en nooit voor variabel.

Door Tweakers user Joepla, dinsdag 31 oktober 2017 11:10

mike1992 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 08:11:
Dit heb ik vorig jaar gehad, gewoon goed gegaan ondanks laag verbruik 😊
Ok. Dit zijn de actievoorwaarden van Eneco:
De hoogte van de eenmalige korting is afhankelijk van
het door u ingeschatte verbruik van stroom en gas bij uw
aanmelding. Als uw historische jaarverbruik en uw
daadwerkelijke verbruik behoorlijk afwijken van uw zelf
ingeschatte verbruik dan kan dit gevolgen hebben voor
de hoogte van de eenmalige korting op uw jaarnota.


Vandaar mijn twijfel...

Door Tweakers user 11supplier, dinsdag 31 oktober 2017 12:15

Wat mij bij vergelijksites opviel is dat ze een verkeerde inschatting maken van een gemiddeld huishouden. Hierdoor kan je beinvloeden welke leverancier er het beste uitkomt.

Je betaald altijd een vast bedrag per maand en een variabel tarief afhankelijk van je gebruik. Als je uitgaat van een laag verbruik dan komen aanbieders met een laag vast bedrag, maar hoog tarief voor het gebruik er gunstig uit de vergelijking.

Hiermee koop je niet alleen het verkeerde product, maar heb je ook kans dat je achteraf veel bij moet betalen... Dus ook slim om op een andere site het gemiddelde gebruik op te zoeken.

Door Tweakers user One-eye864, dinsdag 31 oktober 2017 15:20

Joepla schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 07:41:
Maar hoe zit het met de overstapbonus als je achteraf veel minder verbruikt hebt (negatief verbruik ipv 4000 kWh verbruik door zonnepanelen) dan je had ingegeven? Ik kan in mijn Nuon contract daar niets over vinden, dus ik verwacht die 300 piek gewoon te cashen in januari (einde jaarcontract), maar moet het eerst zien...
Heel soms staat dit in de actievoorwaarden dat je een minimaal verbruik moet hebben. Als dit er niet in staat dan moeten ze je de welkomstbonus gewoon uitkeren. Ik vul ook al jaren een te hoog verbruik in en nooit problemen mee gehad.

Door Tweakers user Richh, dinsdag 31 oktober 2017 15:44

Heel interessante blog! Inderdaad, ze proberen je op te lichten waar je bij staat :P
Maar desalniettemin: voor dit soort dingen is het checken van een paar prijsvergelijkingssites volgens mij prima te doen.

Vervolgens bestel je de boel natuurlijk niet via de vergelijkingssite zelf, maar via cashbacksites. Wil je echt het onderste uit de kan halen, maak dan gebruik van Cashbackvergelijken: https://www.cashbacksvergelijken.nl/korting/1405/essent
Dan ontvang je dus zelf de premie die de vergelijkingssites opbrengen.

Zelf gooi ik al m'n cashbacks gewoon op CashbackXL: https://www.cashbackxl.nl/ - dat is wat makkelijker dan tientallen accounts bijhouden, die ook soms een hogere uitbetalingsgrens hanteren. Zeker op verzekeringen en langdurige contracten kan dit enkele tientjes opleveren.

Bij Essent levert dat zo'n 35 euro op bij CashbackXL bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 31 oktober 2017 15:45]


Door Tweakers user Joepla, dinsdag 31 oktober 2017 18:50

One-eye864 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 15:20:
[...]
Heel soms staat dit in de actievoorwaarden dat je een minimaal verbruik moet hebben. Als dit er niet in staat dan moeten ze je de welkomstbonus gewoon uitkeren. Ik vul ook al jaren een te hoog verbruik in en nooit problemen mee gehad.
Zoals ik hierboven al schreef, heeft Eneco dit bijvoorbeeld.In mijn Nuoncontract staat er daarintegen niets over in. Wordt lachen als ze straks zien dat ik netto teruglever ipv 4500 kWh verbruikt heb. Of waarschijnlijker is dan (hopelijk) dat niemand daar wakker van ligt.

Oxxio kwam voor mij hoog op een vergelijkingssite (kan in januari weer switchen), maar dat is zo ongeveer de enige energieboer waar ik niet naartoe wil. Dat schijnt administratief echt een ramp te zijn.

Door Tweakers user runner83, woensdag 1 november 2017 09:22

Joepla schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 18:50:
[...]

Zoals ik hierboven al schreef, heeft Eneco dit bijvoorbeeld.In mijn Nuoncontract staat er daarintegen niets over in. Wordt lachen als ze straks zien dat ik netto teruglever ipv 4500 kWh verbruikt heb. Of waarschijnlijker is dan (hopelijk) dat niemand daar wakker van ligt.

Oxxio kwam voor mij hoog op een vergelijkingssite (kan in januari weer switchen), maar dat is zo ongeveer de enige energieboer waar ik niet naartoe wil. Dat schijnt administratief echt een ramp te zijn.
Ik heb dit dus gehad dit jaar contract is gisteren afgelopen maar kreeg gewoon de bonus van 250 euro ook al had ik - stroom teruggeleverd ;)

Door Leroy Bouma, woensdag 1 november 2017 09:29

De werkelijkheid is nog erger. Je kunt nog eens tientallen euro's besparen door de energie-vergelijkingswebsites te slim af te zijn.

Het is mij opgevallen dat als je een ander verbruik invult bij de energievergelijkers je ook een andere welkomstpremie krijgt. Doorgaans krijg je meer korting als je je verbruik hoger inschat. Het kan dus interessant zijn om je verbruik wat hoger in te schatten. Kan zomaar ineens 100 euro extra schelen in de welkomstkorting.

Een voorbeeld. Op dit moment bij gaslicht.com (anno gisteren) als je een gasverbruik van 880 invult krijg je bij Oxxio 280 euro welkomstpremie en als je 879 invult maar 180 euro welkomstkorting. Scheelt dus zo 100 eurootjes als je je huidige verbruik NIET blind invult.

**Ik heb even op dit moment gegeken. Op dit moment is het verschil 90 euro tussen een gasverbruik van 874 en 875. Succes!

Door Tweakers user R20141016, donderdag 2 november 2017 13:31

Leroy Bouma schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:29:
De werkelijkheid is nog erger. Je kunt nog eens tientallen euro's besparen door de energie-vergelijkingswebsites te slim af te zijn.

Het is mij opgevallen dat als je een ander verbruik invult bij de energievergelijkers je ook een andere welkomstpremie krijgt. Doorgaans krijg je meer korting als je je verbruik hoger inschat. Het kan dus interessant zijn om je verbruik wat hoger in te schatten. Kan zomaar ineens 100 euro extra schelen in de welkomstkorting.

Een voorbeeld. Op dit moment bij gaslicht.com (anno gisteren) als je een gasverbruik van 880 invult krijg je bij Oxxio 280 euro welkomstpremie en als je 879 invult maar 180 euro welkomstkorting. Scheelt dus zo 100 eurootjes als je je huidige verbruik NIET blind invult.

**Ik heb even op dit moment gegeken. Op dit moment is het verschil 90 euro tussen een gasverbruik van 874 en 875. Succes!
Bedankt voor de tip!

Door Tweakers user Lednov, donderdag 2 november 2017 16:52

jongens Jongens JONGENS en meiden ook....

Let op dat je vaak voor de welkomst bonus zelf betaald! Van de week kwam zat ik eens wat te vergelijken, en kwam toen via een site (weet ff niet meer welke, ik meen independer) uit bij vandebron. Daar betaalde ik als ik de welkomstbonus kreeg, 180 euro per jaar aan vastrecht kosten... Dat is gewoon 7.5E per maand! Bij een andere leverancier betaal ik alleen al aan vastrecht al de helft minder per prodcut per maand.

Een hogere verbruikinvullen heeft helemaal geen nut en is totaal niet logisch want (ten zij je industriele hoeveelheden verbruikt) het maakt voor de prijs niets uit. dat blijft toch gelijk.
De enige reden waarom je op je eigebverbruik vergelijkt, is omdat je dan weet wat je kosten gaan worden.
Het maakt verder geen kloten uit of je 1000kWh, 2000kWh of 5000kWh verbruikt, per kWh is de prijs gelijk en verandert niet.
terwijl je bij een te hoge verbruik opgeven je ook weer een hoger vastrecht kan krijgen.
Kijk dus niet naar de welkomstbonus of welke andere bonus dan ook, die betaal je gewoon (deels) zelf!

Door Tweakers user PlatoNL, vrijdag 3 november 2017 05:55

Lednov schreef op donderdag 2 november 2017 @ 16:52:
jongens Jongens JONGENS en meiden ook....

Let op dat je vaak voor de welkomst bonus zelf betaald! Van de week kwam zat ik eens wat te vergelijken, en kwam toen via een site (weet ff niet meer welke, ik meen independer) uit bij vandebron. Daar betaalde ik als ik de welkomstbonus kreeg, 180 euro per jaar aan vastrecht kosten... Dat is gewoon 7.5E per maand! Bij een andere leverancier betaal ik alleen al aan vastrecht al de helft minder per prodcut per maand.

Een hogere verbruikinvullen heeft helemaal geen nut en is totaal niet logisch want (ten zij je industriele hoeveelheden verbruikt) het maakt voor de prijs niets uit. dat blijft toch gelijk.
De enige reden waarom je op je eigebverbruik vergelijkt, is omdat je dan weet wat je kosten gaan worden.
Het maakt verder geen kloten uit of je 1000kWh, 2000kWh of 5000kWh verbruikt, per kWh is de prijs gelijk en verandert niet.
terwijl je bij een te hoge verbruik opgeven je ook weer een hoger vastrecht kan krijgen.
Kijk dus niet naar de welkomstbonus of welke andere bonus dan ook, die betaal je gewoon (deels) zelf!
Van deze redenatie snap ik echt niets.

Wanneer je een vergelijking maakt op basis van een verbruik wat redelijk in de buurt komt van de realiteit, doet de energievergelijkingssite vervolgens niets anders dan volledig uitrekenen wat je voor dat verbruik per jaar zult gaan betalen onder de voorwaarden van een bepaald contract.

Nogmaals als je ingeschatte verbruik in de buurt komt ik van de realiteit maakt het toch weinig uit, uit welke componenten de kosten zijn opgebouwd. Wanneer ik bv. 1.600 euro per jaar betaal, maakt het weinig uit welk gedeelte uit vastrecht bestaat, wat de kWh/m3 prijzen zijn, etc. Als je grote schommelingen in je verbruik hebt jaar-op-jaar kan ik me voorstellen dat je ook naar kWh/m3 prijzen kijkt omdat je eventuele besparingen wilt maximaliseren en extra kosten minimaliseren, maar anders is het weinig interessant.

De redenatie dat je op de één of andere manier je welkomstkorting zelf betaald omdat de vastrecht component blijkbaar relatief hoog is voor een bepaald contract klopt natuurlijk niet. Het gaat om het bedrag dat je uiteindelijk per jaar voor je energie betaald hebt.

Ook maakt het wel degelijk uit welk verbruik je invult in zo'n vergelijkingssite (net zelf gecheckt). Wanneer je eerst een vergelijking maakt met een realistisch verbruik em vervolgens een vergelijking met een veel hoger verbruik kun je zo maar een contract tegenkomen met exact dezelfde voorwaarden/tarieven maar een hogere cashback. Dat lijkt me ook niet gek, contractvoorwaarden opstellen lijkt me een tijdrovend klusje, dus simpelweg een wat hogere cashback geven voor een grootverbruiker (die natuuurlijk interessant is voor een energieleverancier) lijkt me normaal.

Door Tweakers user Lednov, vrijdag 3 november 2017 13:35

het feit dat jij er niets van begrijpt is waar Energie bedrijven hun knaken aan verdienen. En echt gaat hier grof geld in om! Zo zijn er mensen die denken dat je met variabel goedkoper uit bent, want de prijzen dalen dus daal je mee. Alleen wie van jullie wist dat twee keer in het jaar variabele tarieven worden vastgesteld? en dan bedoel ik voor dat jullie mijn eerder post hebben gelezen.
Variabel is altijd hoger dan vast, kan je zo op elke site nakijken, verwissel vast voor variabel en je prijzen liggen hoger per kWh en kuub.
Je verbruik is een vaiabele kostenpost, hoe meer ( of minder) je verbruikt, hoe meer je betaalt. Das logisch en zover begrijpelijk. Alleen aan de energieprijs zelf verdienen de leveranciers niet of nauwelijks. De marges zijn daarop zo laag dat dat niet de moeite is (tenzijn je variabel zit, dan is het wel de moeite doordat die een hogere prijs hebben).
Waar de knaken worden verdient bij de maatschappijen is voornamelijk onder het kopje vastrecht. Dit is maandelijks een vast bedrag dat een bedrijf geheel vrij is om zelf te bepalen hoe laag dat is. Of anders om hoe hoog dat wordt. Soms is dat 50 cent, soms is dat 13Euro (Oxxio en zijn iPad aanbieding) per maand en per product! dus 13 Euro voor stroom EN 13E voor gas. Dat is dus 26 Euro per maand wat je aftikt. Wil je een lagere rekening, is buiten de lage prijjs voor de stroom/gas dit DE kosten post waarop je werkelijk flink kan besparen. Een bedrijf dat vastrecht heeft van een 3 euro per maand per product levert je hoe dan ook al een besparing van 10E per maand per product.
Zo zit het ook met aanbieding met welkomstbonus. Energiebedrijven gaan je écht niet honderden Euro's geven als je na een jaar alweer foetsie bent. Die bonussen heb je (voor een deel) zelf opgehoest! Daarom maakt het ook geen fluit uit welk je verbruik je werkelijk hebt, dat is alleen voor jezelf om te bepalen wat jouw kosten gaan worden.
Daarom deze volgorde van bepalen aanhouden
Hoe hoog is vastrecht?
Hoe hoog is verbruikskosten (kWh/kuub)
En dan pas ga je kijken naar een eventuele korting, omdat de korting pas écht een korting wordt als je em niet zelf betaald.

men wordt verleid met bonussen en maandelijks lage kosten. voor verleid zou je bijna misleid kunnen zeggen.

Door kaboutersuper, zaterdag 4 november 2017 10:41

Let op dat je vaak voor de welkomst bonus zelf betaald!
Niet helemaal waar....degenen die niet elk jaar wisselen betalen mee aan je bonus. Bij banken noemen ze dit een dakpanconstructie (lagere rente op bestaande spaarrekeningen, en hoge rente op nieuwe vormen van spaarrekeningen).
Lednov schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 01:22:
Ten Tiende vind ik het wel ff welletjes zo. Als ik nog wat wil toevoegen doe ik dat morgen wel (lees: straks :P ).

TL:DR vergelijk op de kale prijzen, eerst vastrecht, dan energietarieven, dan een eventuele bonus. ga voor vast en nooit voor variabel.
Ten tiende, vergelijk niet zomaar het nieuwe tarief met je huidige tarief. De prijs van gas/electra kan veranderd zijn. Maar energiemaatschappijen laten je graag geloven dat je een speciale klant bent en extra korting krijgt.

Ten elfde, energiemaatschappijen nemen met alle liefde de welkomstbonus over van je huidige leverancier. Besef wel dat hiermee je bonus wordt uitgesteld. In het extreme geval dat je elke 3 maanden wisselt terwijl je je bonus over een jaar zou krijgen, dan krijg je je welkomstbonus nooit; je maakt namelijk nergens een jaar af. [aluminium hoedjes modus]Als leveranciers samenwerken, kunnen ze met dit soort klanten pingpongen en zo de bonus vermijden....kwestie van je concurrent inseinen en langs de deur laten komen en zodoende de klant verleiden om het huidige contract te verbreken[/aluminium hoedjes modus].

Door Tweakers user Xabre, zaterdag 4 november 2017 16:23

Inderdaad een hoger verbruik invullen op gaslicht.com loont. Maar ik vraag me af. Als ik een verbruik invul van 3500kWh stroom en 2800m³ gas (werkelijk verbruik bij ons 1300kWh stroom en 600m³ gas) zou ik een welkomstpremie krijgen van ¤310,- bij Engie (bij werkelijk verbruik een welkomstpremie van ¤150,-)

Maar kunnen ze hier niet moeilijk over gaan doen bij de eindafrekening als de welkomstpremie verrekend gaat worden?

[Reactie gewijzigd op zaterdag 4 november 2017 17:27]


Door Tweakers user DevWouter, zaterdag 4 november 2017 18:35

Als iemand die actief in de markt is kan ik je vertellen dat je een paar dingen mist in je verhaal.

Laat ik met het belangrijkste beginnen. Alle aanbieders van energie (zowel leveranciers als vergelijkers) moeten voldoen aan "aanbod op maat", wat simpelweg betekent dat de rekening die ze laten zien alle elementen moeten bevatten die op de eindafrekening staan. Zou je geschatte verbruik 100% overeenkomen met de werkelijkheid dan mag er dus geen verschil zijn. Dit is door de ACM afgedwongen zodat consumenten de markt kunnen vergelijken (dit was vroeger haast onmogelijk).

Wat verder belangrijk is om te weten is dat er onderscheid gemaakt wordt op verbruik, regio (soms zelfs postcodes) en andere zaken.

Het laatste wat belangrijk is om te weten is dat de prijzen continue aangepast worden (soms opdezelfde dag). Dit zodat een partij bovenaan in de vergelijker komt te staan. Dit is ook de reden waarom sommige vergelijker alleen de resultaten laten zien van partijen naar wie je ook werkelijk kan overstappen. Sommige leveranciers zetten soms een interessant contract online die niet of slecht terug te vinden is via de site.
Xabre schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 16:23:
Inderdaad een hoger verbruik invullen op gaslicht.com loont. Maar ik vraag me af. Als ik een verbruik invul van 3500kWh stroom en 2800m³ gas (werkelijk verbruik bij ons 1300kWh stroom en 600m³ gas) zou ik een welkomstpremie krijgen van ¤310,- bij Engie (bij werkelijk verbruik een welkomstpremie van ¤150,-)

Maar kunnen ze hier niet moeilijk over gaan doen bij de eindafrekening als de welkomstpremie verrekend gaat worden?
Ja, daar kunnen ze moeilijk overdoen. Ze verdelen je verbruik in categorieën en simpel gezegd hoe meer je verbruikt hoe goedkoper de prijs wordt. Als je een te hoog verbruik opgeeft krijg je vaak het goedkoper tarief, maar grote kans dat je bij de eindafrekening teruggeplaatst wordt in de andere categorie en je niet langer meer recht hebt op de welkomstkorting (of cashback zoals het heet).

Wil je geld besparen met energie? Ga voor een één jaar contract en stap elk jaar over. Gebruik vergelijkingssite (gezien zij vaak de betere aanbieding hebben). En kijk op verschillende vergelijkingssite (vaak is er alleen sprake van afrondingsverschillen, maar soms kan een site al de nieuwe prijzen hebben welke voordeliger zijn).

Als laatste: De best periode voor overstappen is meestal voor het einde van het jaar en halverwege het jaar. Vaak is er dan een echte prijzenoorlog aan de gang.

Door Tweakers user Xabre, zaterdag 4 november 2017 19:23

Wat ook loont is cashback sites bekijken. Daar krijg je vaak dezelfde cashback van de energieleverancier maar daar bovenop nog een paar tientjes van de cashbacksite zelf.

Door Tweakers user Unito, zondag 5 november 2017 11:24

Dank voor de tips iedereen! Leuk dat je hier toch meer onafhankelijk advies krijgt dan via de vergelijkingssites.

Zou leuk zijn om deze samen te vatten in een handleiding. Waarbij ik het persoonlijk wel belangrijk vind dat je binnen bv een uur alles kan afwikkelen. Want volgens mij willen de meeste mensen hier niet al te veel tijd in steken. Er zijn leukere dingen in het leven :-)
DevWouter schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 18:35:
[...]
Als laatste: De best periode voor overstappen is meestal voor het einde van het jaar en halverwege het jaar. Vaak is er dan een echte prijzenoorlog aan de gang.
@DevWouter, waarom is dit eigenlijk? En wat bedoel je met eind van het jaar. Is dit al vanaf november of bv de laatste weken van december?

[Reactie gewijzigd op zondag 5 november 2017 11:25]


Door Tweakers user PcDealer, maandag 6 november 2017 01:46

Ik zit al jaren bij Essent omdat zij problemen uiteindelijk altijd oplossen.

Essent zei mij dat de prijzen rond juni of julie worden vastgelegd voor komend half jaar.
ybos schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 08:09:
Ik heb bij greenchoice juist tegenovergesteld meegemaakt. Prijzen op de website waren hoger dan de energievergelijker.
Gebeld want ik dacht dat het een fout was.
Klopt meneer, als u overstapt via een vergelijkingssite krijgt u een betere prijs dan wanneer u rechtstreeks bij ons afsluit. Stond met mijn oren te klapperen.
Ik snap werkelijk waar niet dat je een betere deal krijgt bij een vergelijker (waar greenchoice ook nog voor moet betalen) dan rechtstreeks via de eigen site overstappen.
Had ik ook bij Essent. Dan maar via gaslicht.com overgestapt (=verlengd).

Een hoog vastrecht is niet gunstig voor mensen die zuinig aan willen doen omdat dat dan de besparing teniet wordt gedaan door de vaste componenten.
Joris Korndewal (Independ schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 11:46:
Interessant onderzoek, goed dat jullie Independer hier ook in hebben meegenomen.
Gadverdamme.
Independer schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 16:03:
Ook in het geval dat het individueel is geschreven vinden wij dit nog steeds een interessant onderzoek en vinden we het goed dat je Independer hier ook in hebt meegenomen :-)
Gadverdamme.

Door Tweakers user DevWouter, maandag 6 november 2017 10:32

Unito schreef op zondag 5 november 2017 @ 11:24:
Dank voor de tips iedereen! Leuk dat je hier toch meer onafhankelijk advies krijgt dan via de vergelijkingssites.

Zou leuk zijn om deze samen te vatten in een handleiding. Waarbij ik het persoonlijk wel belangrijk vind dat je binnen bv een uur alles kan afwikkelen. Want volgens mij willen de meeste mensen hier niet al te veel tijd in steken. Er zijn leukere dingen in het leven :-)


[...]


@DevWouter, waarom is dit eigenlijk? En wat bedoel je met eind van het jaar. Is dit al vanaf november of bv de laatste weken van december?
Ik zou niet zeggen dat ik onafhankelijk ben, zoals ik aangaf ben ik actief in de markt. Verder is energie ook een ontzettend ingewikkeld ding wat zich in een rap tempo aan het ontwikkelen is.

Om antwoord te geven op je vraag: Het heeft verschillende redenen. De belangrijkste is waarschijnlijk omdat sommige prijzen alleen eens per periode (kwartaal/halfjaar) aangepast kunnen worden, dat is voornamelijk historisch want er zijn al proeven (in het buitenland) waar ze de prijs elk kwartier kunnen aanpassen. (Zo zijn er al oplossingen waarbij de wasmachine aangaat wanneer de prijs laag genoeg is en dat kan dan overdag zijn)
Vroeger was overstappen helemaal een ramp en dus kon dat op een vast moment (aan het begin/eind van het jaar en halverwege het jaar).
Dus grote kans dat je jaarcontract dan ook op dit moment afloopt. Natuurlijk weten de leveranciers dus ook dus gaan ze stunten met prijzen. Zo kan het zijn dat een leverancier gokt dat er op bepaalde dag ontzettend veel overstappers zijn en dus gooien ze de cashback tijdelijk omhoog tot dat ze een bepaald quote hebben gehaald. En natuurlijk zijn zij niet de enige met als gevolg dat er een prijzenoorlog ontstaat. Want de nummer 1 en nummer 2 posities op google en op vergelijkers zijn heel belangrijk.

De exacte periode verschilt per jaar dus ik kan helaas niet een exacte periode geven.

Overigens nog een tip van mijn collega, vul je verbruik zo correct mogelijk in en kijk naar het totaalbedrag als je puur voor de prijs gaat. Alleen kijken naar de eenheidsprijs (kwh of m³) is alleen interessant als er geen korting is (en dan ben je bijna altijd duurder uit).

Door Tweakers user Lednov, dinsdag 7 november 2017 19:22

PcDealer schreef op maandag 6 november 2017 @ 01:46:
Ik zit al jaren bij Essent omdat zij problemen uiteindelijk altijd oplossen.

Essent zei mij dat de prijzen rond juni of julie worden vastgelegd voor komend half jaar.
Dat zal per 1 juli geweest zijn en dat betekent dat je variabele prijzen hebt en dus de duurste tarieven hebt. Kijk dit goed na, want dat kan je veel geld schelen.

wat @DevWouter zegt is, een waarheid als een koe, nummer 1 positie is belangrijk. Dat wil dus niet per se zeggen dat die deal die op de eerste plaats staat ook de beste is. Ik blijf het herhalen, kijk niet naar de bonussen!

Door Tweakers user MsG, donderdag 9 november 2017 14:25

Het wordt nóg een slag moeilijker, want je moet ook weer kijken welke affiliate jou de beste actie geeft. Soms kan je dan via CashbackXL naar Independer naar een energieboer, of bijvoorbeeld van ShopKorting naar gaslicht naar energieboer. Het is altijd even een behoorlijk gepuzzel. Bedankt voor je post, nu weet ik even waar ik allemaal kan kijken. Dit jaar kwam ik op BudgetEnergie los van een vergelijker, maar als ik jouw rijtje zo zie was er wellicht nog wel een andere goedkopere. Echter zit jij op een veel lager verbruik, dan is de rekensom ook anders.

Door Tweakers user Eagle Creek, zondag 10 december 2017 18:26

Dank voor je goede blog Mux!
Wat... is hier aan de hand? Nou, vrij misleidend: Essent verandert aan de hand van de URL/cookie waarmee je hun website bezoekt tegelijk de welkomstkorting, kWh/m3-tarieven en hun vaste leveringskosten.
"Ik hoef geen privacy, ik heb niets te verbergen"

Zo zie je maar weet wat je eventueel zomaar zou willen verbergen.. wat jij beschrijft is maar een klein voorbeeld maar dit zou je zover door kunnen trekken. Onafhankelijk vergelijken is er gewoonweg niet meer bij op deze manier.

Door Tweakers user andru123, zaterdag 30 december 2017 08:42

DevWouter schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 18:35:
Ja, daar kunnen ze moeilijk overdoen. Ze verdelen je verbruik in categorieën en simpel gezegd hoe meer je verbruikt hoe goedkoper de prijs wordt. Als je een te hoog verbruik opgeeft krijg je vaak het goedkoper tarief, maar grote kans dat je bij de eindafrekening teruggeplaatst wordt in de andere categorie en je niet langer meer recht hebt op de welkomstkorting (of cashback zoals het heet).
Er staat helemaal nergens in de voorwaarden dat de cashback en per-kWh prijzen zijn afhankelijk van het verbruik. De gegevens dat je invult zijn een schatting, je tekent nergens dat je pricies dit hoevelheid gaat gebruiken. Verder, van alles kan gebeuren en je verbruik kan veranderen in de loop van de jaren.
Heb je echt meegemaakt dat de energiebedrijf gaat moielijk doen over de cashback? Omdat juridisch gezien er is geen grond voor.

Door Tweakers user leosch, woensdag 7 maart 2018 23:22

Mijn moeder is 5 jaar lang klant bij Essent geweest en heeft maar liefst elke maand 147,50 euro per maand betaald voor een eenpersoonshuishouden. Ik vond dat nogal veel en toen zijn we via de vergelijkingssite vergelijkexpert.nl gaan kijken voor een nieuwe en goedkopere energieleverancier. Na een tijdje heb ik samen met mijn moeder de keuze voor Nuon gemaakt. In plaats van 147,50 betaalt ze nu 121 euro per maand en krijgt ze aan het einde van het jaar nog een keer een korting van 240 waardoor ze eigenlijk 101 euro per maand betaalt. We hebben het verbruik dat ze bij Essent heeft gehad bij Nuon iets verhoogd zodat ze volgens jaar niet voor een verrassing komt te staan en toch flink moet gaan nabetalen. Het belangrijkste vind ik is dat ze niet meer aan een contract van 5 jaar gebonden is. Overstappen loont dus in dit soort gevallen of maak ik hier een denkfout?

Reactie formulier
(verplicht)
(verplicht, maar wordt niet getoond)
(optioneel)