Wat gaat mux stemmen?

Door mux op dinsdag 14 maart 2017 09:00 - Reacties (18)
Categorie: Verkiezingen 2017, Views: 6.756

Met nog een dag te gaan en mijn overdreven hoeveelheid politieke blogs voltooid verklaard rest nog maar ťťn vraag: wat ga ik stemmen?

Deze video heb ik niet gemaakt om het antwoord te geven, dat is namelijk makkelijk: D'66. Ik behandel in de video iedere partij die ik heb besproken in m'n blogs in ongeveer 1 minuut en vertel wat ik wel of niet goed aan ze vind vanuit mijn persoonlijke perspectief. Op deze manier kan ik misschien mensen helpen hun gedachten te structureren over hoe zŪj moeten kiezen.

Stappenplan voor zwevende kiezers

De meeste mensen zullen waarschijnlijk allang hebben besloten waarop ze kiezen, of in ieder geval heel duidelijk weten in welke richting ze kiezen. Voor de zwevende kiezers dan toch wat tips en trucs:
  1. Maak een geordend lijstje van je belangrijkste verkiezingsthema's. Denk hierbij goed na: wat vind ik belangrijk (=accent) EN is verschillend tussen de partijen waartussen ik twijfel (=discriminerende factor) EN beÔnvloedt mij, mijn persoonlijke sfeer of mijn toekomst (=relevantie)? Misschien vind je het ontzettend belangrijk dat de regering roze hoedjes verbiedt, maar wanneer je er wat verder over nadenkt kom je erachter dat niemand dit in het vkp heeft staan en het je over een week eigenlijk niet meer uitmaakt.
  2. Maak een lijstje van breekpunten. Wat zorgt ervoor dat je gťťn vertrouwen hebt in een partij of persoon? Hiermee kun je vaak al heel veel partijen uitsluiten.
  3. Maak een lijstje van specifieke wetten of regels waar je vůůr of tegen bent. Kom je er met de eerste twee punten niet uit? Je weet waarschijnlijk al wel 2 of 3 partijen waarop je waarschijnlijk gaat stemmen. Bekijk je belangrijkste verkiezingsthema's en vergelijk deze partijen in detail met elkaar.
  4. Informeer jezelf breed. Breek uit je informatiebubbel. Laat je vooral niet overtuigen door mij.
  5. Er is ťcht iets te kiezen dit keer. Alle partijen hebben wel iets unieks te bieden. We gaan vťťl partijen in de coalitie krijgen. Dit is echt een leuke verkiezingscyclus.
Pitfalls - let hierop als je nadenkt over verkiezingen
  1. Laat je niet leiden door de actualiteit. Simpel gezegd: 99% van het nieuws dat nu belangrijk lijkt is over een week of een maand compleet uit het oog verloren.
  2. Laat je niet leiden door persoonlijkheid. Charisma wint makkelijk stemmen, maar is geen vervanging voor solide beleid.
  3. Je wilt op een kleine partij stemmen? Doen!. Vergeleken met de meeste andere stemsystemen kun je in Nederland erop rekenen dat je stem proportioneel wordt meegewogen. Je hoeft niet strategisch te stemmen - dwz, je hoeft niet te stemmen tťgen een andere partij. Stem vůor de partij die het beste past bij jou. Peilingen zijn niet zo belangrijk - zie het als politiek entertainment.
  4. Ga stemmen en motiveer anderen om te stemmen. Je stem maakt wťl een verschil. Met name jongeren zijn structureel ondervertegenwoordigd in het electoraat, en dat zorgt voor scheve wetgeving in het nadeel van langetermijnproblematiek (waar jongeren het meeste onder te lijden zullen hebben).
  5. Stem met je verstand, niet je hart. Ik weet dat het verleidelijk is om je verstand uit te zetten en te stemmen op iemand waar je het 'gewoon mee eens bent'. Ja leuk, maar dat is niet hoe wetten tot stand komen. Love with your heart, use your head for everything else!
En vertel uiteraard al je vrienden om al mijn blogs over de verkiezingen door te lezen. Helemaal, woord voor woord. Morgen is de toets, en ik verwacht een voldoende!

Volgende: [video] Programmable 12V Powerbank 21-03 [video] Programmable 12V Powerbank
Volgende: De rest van de partijen beknopt 13-03 De rest van de partijen beknopt

Reacties


Door Tweakers user Pantagruel, dinsdag 14 maart 2017 09:26

Wat zal ik blij zijn als de 2e kamer verkiezingen achter de rug zijn. Dan heeft Mux eindelijk weer tijd voor tech/electro blogging/vlogging }>

Ik ga btw wel stemmen, wat je zegt, wil je invloed uitoefenen, pak je stempas en neem die 5 min in t hokje. Met een beetje geluk is de stemplek in de buurt van of zelf op een plek waar je dagelijks moet zijn/door of langs komt. Wat dat betreft heb ik keuze angst, bij school stemmen of t winkelcentrum waar ik 5 min later ben ;)

Door Tweakers user Snuffel, dinsdag 14 maart 2017 09:34

Ik heb al je blogs omtrent de verkiezingen met belangstelling gelezen.
Alleereerst hulde voor al je samenvattingen! Goed en helder uiteen gezet :)
Vind ook dat je in aanmerking komt voor tweakblog(s) van de maand, waar kan ik stemmen?

[Reactie gewijzigd op dinsdag 14 maart 2017 09:55]


Door Tweakers user franklin, dinsdag 14 maart 2017 09:47

Petje af voor je serie blogs, ik heb ze met veel plezier en interesse gelezen

Door Tweakers user Rannasha, dinsdag 14 maart 2017 10:17

Ik zou nog een extra regel aan het stappenplan toevoegen: "Don't let perfect be the enemy of good."

Geen enkele partij heeft een programma waar je het 100% mee eens bent (Tenzij je Geert heet en je in je eentje een partijprogramma kunt dicteren), dus denk niet teveel "Partij X is op zich wel goed, maar ik twijfel vanwege hun standpunt op het gebied van Y", maar eerder "Partij X past het beste bij mij op de punten die ik echt belangrijk vindt, de punten waar ik het niet mee eens ben zijn voor mij niet zo belangrijk."

Daarnaast zijn er binnen iedere partij (behalve de PVV) meestal verschillende kampen met net iets andere meningen of prioriteiten. In plaats van simpelweg op de lijsttrekker te stemmen, kun je kiezen voor iemand die nog meer in jouw richting kijkt. Krijgt partij X jouw stem, maar vind je eigenlijk dat ze wat meer aandacht voor ICT beleid moeten hebben? Zoek dan de kandidaat van partij X die zich vooral met ICT bezig houdt en stem op hem/haar.

Door Tweakers user GrooV, dinsdag 14 maart 2017 10:49

Rannasha schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 10:17:
Ik zou nog een extra regel aan het stappenplan toevoegen: "Don't let perfect be the enemy of good."

Geen enkele partij heeft een programma waar je het 100% mee eens bent (Tenzij je Geert heet en je in je eentje een partijprogramma kunt dicteren), dus denk niet teveel "Partij X is op zich wel goed, maar ik twijfel vanwege hun standpunt op het gebied van Y", maar eerder "Partij X past het beste bij mij op de punten die ik echt belangrijk vindt, de punten waar ik het niet mee eens ben zijn voor mij niet zo belangrijk."

Daarnaast zijn er binnen iedere partij (behalve de PVV) meestal verschillende kampen met net iets andere meningen of prioriteiten. In plaats van simpelweg op de lijsttrekker te stemmen, kun je kiezen voor iemand die nog meer in jouw richting kijkt. Krijgt partij X jouw stem, maar vind je eigenlijk dat ze wat meer aandacht voor ICT beleid moeten hebben? Zoek dan de kandidaat van partij X die zich vooral met ICT bezig houdt en stem op hem/haar.
Waarom moet je vooral op een partij stemmen die zich met ICT bezighoudt?

Door Tweakers user Toettoetdaan, dinsdag 14 maart 2017 10:52

Rannasha schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 10:17:
Ik zou nog een extra regel aan het stappenplan toevoegen: "Don't let perfect be the enemy of good."
Ik hoorde gister een grappige theorie die hier wel leuk bij past; Een vriend zij dat hij op SGP ging stemmen, niet omdat dat strookt met zijn meninmg, maar omdat het de meest efficiente partij van de kamer zou zijn. Hierdoor zou zijn stem effectief het meeste waard zijn terwijl de punten waar hij en de SGP niet samen door een deur kunnen toch wel gefilterd worden door de rest van de kamer.

Ik heb het even proberen op te zoeken en ik denk dat hij refereert naar een onderzoek van drie jaar geleden, hier had SGP 7 van de 8 amendementen door de kamer gekregen en 21 van de 28 moties. Ter vergelijking, PVV had 2 van de 30 amendementen en slechts 17 van de 389 moties! (Kunnen we daar uit opmaken dat een stem op de PVV ook een stem op tijdverspilling is? O-) )
Recent won van der Sraaij ook nog de Thorbeckeprijs, een prijs voor politieke welsprekendheid, helemaal niet gek om zo'n kleine partij in de kamer te hebben dus.

Maargoed D66 kwam in dat onderzoek op de 2e plek en ook Alexander Pechtold heeft deze prijs in 2012 gewonnen en hij is ook een erg goed/fijne debater, dus Mux gaat een mooie efficiŽnte stem uitbrenegn :)

Mischien kun je volgend jaar een effiecentie index meenemen in blogs ;)


Door Tweakers user BillsGate, dinsdag 14 maart 2017 11:46

Pantagruel schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 09:26:
Wat zal ik blij zijn als de 2e kamer verkiezingen achter de rug zijn. Dan heeft Mux eindelijk weer tijd voor tech/electro blogging/vlogging }>
Hebben we ein-de-lijk eens een keer echte blogs met nuttige inhoud, inplaats van trollbaits en flamebaits, krijg je dit geklaag weer :P

Nogmaals, Mux, enorm bedankt voor alle inzet en al het werk!
Mede dankzij jou ben ik nu een zwevende kiezer, maar zelfs daar bied je in dit blog een oplossing voor! _/-\o_

Door Tweakers user mux, dinsdag 14 maart 2017 11:56

Toettoetdaan schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 10:52:
[...]

Ik hoorde gister een grappige theorie die hier wel leuk bij past; Een vriend zij dat hij op SGP ging stemmen, niet omdat dat strookt met zijn meninmg, maar omdat het de meest efficiente partij van de kamer zou zijn. Hierdoor zou zijn stem effectief het meeste waard zijn terwijl de punten waar hij en de SGP niet samen door een deur kunnen toch wel gefilterd worden door de rest van de kamer.

Ik heb het even proberen op te zoeken en ik denk dat hij refereert naar een onderzoek van drie jaar geleden, hier had SGP 7 van de 8 amendementen door de kamer gekregen en 21 van de 28 moties. Ter vergelijking, PVV had 2 van de 30 amendementen en slechts 17 van de 389 moties! (Kunnen we daar uit opmaken dat een stem op de PVV ook een stem op tijdverspilling is? O-) )
Recent won van der Sraaij ook nog de Thorbeckeprijs, een prijs voor politieke welsprekendheid, helemaal niet gek om zo'n kleine partij in de kamer te hebben dus.

Maargoed D66 kwam in dat onderzoek op de 2e plek en ook Alexander Pechtold heeft deze prijs in 2012 gewonnen en hij is ook een erg goed/fijne debater, dus Mux gaat een mooie efficiŽnte stem uitbrenegn :)

Mischien kun je volgend jaar een effiecentie index meenemen in blogs ;)
Da's een interessant perspectief, inderdaad. Het is ook waar dat SGP een 'goede' partij is in de zin dat van der Staaij zichzelf en de orthodoxie van de partij vaak opzij zet om tot een productief, moreel juist compromis te komen en daarmee weinig doch populaire moties door de kamer heen weet te krijgen.

Echter, je moet je dan ook afvragen of efficiŽntie ertoe doet als de partij gťťn van de kernpunten er doorheen krijgt, en actief wegblijft van een hoop zaken die - in mijn ogen - goed zouden zijn. De efficiŽntie van moties erdoorheen krijgen betekent niet dat jouw persoonlijke belangen (of zaken die je in belang van de maatschappij ziet) behartigd worden.

De partij - en in enige mate de specifieke gekozen personen - bepaalt die issues en zet ze Łberhaupt op de agenda, en daarom pleit ik onvoorwaardelijk voor het stemmen op de partij of persoon die het beste bij jou past, niet op een partij die op een of andere efficiŽntiemetriek het beste scoort.

(Hoewel het natuurlijk pijn in mijn hart doet om te zeggen dat efficiŽntie niet het belangrijkste is :-P )

Door Tweakers user BillsGate, dinsdag 14 maart 2017 12:58

Over de persoonlijkheden en het charisma van de lijsttrekkers: Het blog Frankwatching heeft uitgezocht hoe de diverse politici zich gedroegen in discussies met jongeren:
https://www.frankwatching...itici-tegenover-jongeren/

Ik vond dat best interessant leesvoer :)

Door Tweakers user Toettoetdaan, dinsdag 14 maart 2017 15:38

mux schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:56:
[...]
De partij - en in enige mate de specifieke gekozen personen - bepaalt die issues en zet ze Łberhaupt op de agenda, en daarom pleit ik onvoorwaardelijk voor het stemmen op de partij of persoon die het beste bij jou past
Haha ik zal dat zeggen tegen mijn collega (+/- 25jaar) die op 50+ gaat stemmen omdat hij 'niet wil werken tot zijn 70ste'. (ik heb eerlijk gezegd niet de moeite genomen om de babyboem en de leeftijds verwachting uit te leggen)

Maar zonder gekheid, persoonlijk denk ik dat ik meer een D66 mens ben, maar dat VVD nu nog even beter is voor het land. Naar mijn smaak moeten we de crisis nog wat verder achter de rug hebben voordat we het roer omgooien. En als dat goed genoeg gaat, dan durf ik mischien ook wel met een schuin oog naar GL te kijken, het is maar net in welke tijd we leven.

Kortom het is niet alleen wat ik wil, maar ook wat ik denk dat nodig is.

Door Tweakers user Harm_H, dinsdag 14 maart 2017 16:11

Toettoetdaan schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 15:38:
[...]

Haha ik zal dat zeggen tegen mijn collega (+/- 25jaar) die op 50+ gaat stemmen omdat hij 'niet wil werken tot zijn 70ste'. (ik heb eerlijk gezegd niet de moeite genomen om de babyboem en de leeftijds verwachting uit te leggen)

Maar zonder gekheid, persoonlijk denk ik dat ik meer een D66 mens ben, maar dat VVD nu nog even beter is voor het land. Naar mijn smaak moeten we de crisis nog wat verder achter de rug hebben voordat we het roer omgooien. En als dat goed genoeg gaat, dan durf ik mischien ook wel met een schuin oog naar GL te kijken, het is maar net in welke tijd we leven.

Kortom het is niet alleen wat ik wil, maar ook wat ik denk dat nodig is.
Toettoetdaan schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 15:38:
[...]

Haha ik zal dat zeggen tegen mijn collega (+/- 25jaar) die op 50+ gaat stemmen omdat hij 'niet wil werken tot zijn 70ste'. (ik heb eerlijk gezegd niet de moeite genomen om de babyboem en de leeftijds verwachting uit te leggen)

Maar zonder gekheid, persoonlijk denk ik dat ik meer een D66 mens ben, maar dat VVD nu nog even beter is voor het land. Naar mijn smaak moeten we de crisis nog wat verder achter de rug hebben voordat we het roer omgooien. En als dat goed genoeg gaat, dan durf ik mischien ook wel met een schuin oog naar GL te kijken, het is maar net in welke tijd we leven.

Kortom het is niet alleen wat ik wil, maar ook wat ik denk dat nodig is.
Toettoetdaan schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 15:38:
[...]

Haha ik zal dat zeggen tegen mijn collega (+/- 25jaar) die op 50+ gaat stemmen omdat hij 'niet wil werken tot zijn 70ste'. (ik heb eerlijk gezegd niet de moeite genomen om de babyboem en de leeftijds verwachting uit te leggen)

Maar zonder gekheid, persoonlijk denk ik dat ik meer een D66 mens ben, maar dat VVD nu nog even beter is voor het land. Naar mijn smaak moeten we de crisis nog wat verder achter de rug hebben voordat we het roer omgooien. En als dat goed genoeg gaat, dan durf ik mischien ook wel met een schuin oog naar GL te kijken, het is maar net in welke tijd we leven.

Kortom het is niet alleen wat ik wil, maar ook wat ik denk dat nodig is.
Wat!? Nee man, kijk de satellietdata van CO2. Als de boel over 40 jaar overstroomt zijn al die 60+ al dood. They don't care. Helaas moeten we daar nu iets aan doen.

Door Tweakers user Silent7, dinsdag 14 maart 2017 23:11

Ehm, misschien even puntje erbij dat kijken naar wat een partij GEDAAN heeft wel nuttig kan zijn ;)
Plannen, mooie beloften, leuke soundbytes, programma's allemaal leuk, maar als een partij laat zien waarden snel overboord te gooien heb je daar niet aan (kuch directere democratie/referenda bij D66 bijvoorbeeld,maakt zo'n partij direct ongeloofwaardig hoe goed ze hun marketing ook op orde hebben.)
Ah en BTW, wij hebben vorige week de stemkaarten etc op de bus gedaan, Piratenpartij, niet een gladde marketing groep, krijgen weinig aandacht maar weten tenminste iets van computers en dingen die steeds belangrijker zijn geworden.

Door Tweakers user Ger0ne, woensdag 15 maart 2017 11:10

'Love with your heart, use your head for everything else!'
Captain Dissilusion out? :P


Maar echt super bedankt voor je werk en inzet!

Ik was al vrij zeker van mijn stem en je blogs hebben dit alleen maar bevestigd.
Maar menig familielid/kennis, die ik ernaar heb doorverwezen stappen door het lezen ervan vandaag met een andere (maar veel betere geÔnformeerde) stem naar de stembus!

Door Edu, woensdag 15 maart 2017 20:01

Heel erg bedankt voor de mooie overzichten Mux! Heel erg duidelijk en goed geschreven. Voor mij heeft het de keuze een stuk makkelijker gemaakt.

Door Tweakers user mux, woensdag 15 maart 2017 20:41

Ger0ne schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 11:10:
'Love with your heart, use your head for everything else!'
Captain Dissilusion out? :P
Shit, hij heeft me door! Plagiaat!

Wel een aanrader voor iedereen, Captain Disillusion is het beste Youtube-kanaal dat je ooit zult zien. Dat is geen overdrijving.

Door Tweakers user BillsGate, donderdag 16 maart 2017 10:08

He Mux,

Kunnen we ook nog een nabeschouwing van je verwachten? Ik ben eigenlijk best benieuwd naar jouw visie op het resultaat en de mogelijke vormen van formaties dit biedt :)

Door Tweakers user himlims_, zondag 19 maart 2017 12:03

BillsGate schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 10:08:
He Mux,

Kunnen we ook nog een nabeschouwing van je verwachten? Ik ben eigenlijk best benieuwd naar jouw visie op het resultaat en de mogelijke vormen van formaties dit biedt :)
+1

Reactie formulier
(verplicht)
(verplicht, maar wordt niet getoond)
(optioneel)

Voer de code van onderstaand anti-spam plaatje in: