Oproep: Onderwijsmanager of schrijver over onderwijs gezocht!

Door mux op vrijdag 13 januari 2017 09:30 - Reacties (10)
Categorie: Verkiezingen 2017, Views: 3.442

Ik ben bezig met een lange blogserie over de Tweede Kamerverkiezingen van komende maart. Voor alle onderwerpen die ik wil behandelen heb ik ofwel zelf genoeg kennis om de grote lijnen uiteen te zetten, of ken ik mensen in die gebieden. Met één grote uitzondering: onderwijs.


Werk je in een managementfunctie in het onderwijs, in de inspectie of op het Ministerie van OC&W? Dan zou ik graag met je willen spreken - in persoon, via de telefoon, via de mail of via een chatmedium. Schrijf je zelf graag? Dan nodig ik je graag uit als gastauteur. Wat je schrijft wordt ongewijzigd, maar met eventuele stijl- en esthetische aanpassingen gepubliceerd op Verkiezingen2017.info, en eventueel op dit blog of je eigen blog. Je behoudt je eigen copyright. Ik kan geen compensatie aanbieden.


Alvast bedankt!

Volgende: Verkiezingen 2017: Veiligheid en justitie 01-'17 Verkiezingen 2017: Veiligheid en justitie
Volgende: Verkiezingen 2017: Duurzaamheid 12-'16 Verkiezingen 2017: Duurzaamheid

Reacties


Door Tweakers user Silent7, vrijdag 13 januari 2017 20:02

jeugd, basisschool, 1 van vier in een kleine gemeente
8 klassen waaronder 2 kleuter

10 onderwijzers
2 invallers
regelmatig 1 a 2 stagiaires
"hoofdmeester" (onderwijzer van het latere groep 8 deed op woensdag de directeur dingen, dan kreeg zijn klas de invaller
10 FTE 2 PT

NU
Zelfde school, zelfde hoeveelheid leerlingen
14 onderwijzers
directeur/manager
secretaresse
4 invallers
wat stagiaires
16 FTE (waarvan zeker 1 meer krijgt (bewust niet verdienen geschreven :) )
4 PT

gek he dan onderwijs duurder is, en dan echt denken dat de antwoorden vanuit het betalende ministerie of management komt, wauw, succes met je blog, hoewel ik het niet overal mee eens ben juich ik je blogserie en wat je allemaal schrijft toe!

Door R. Dohmen, vrijdag 13 januari 2017 23:26

Ruim 20 jaar gepassioneerd VO-onderwijs. Diverse vakken. Veel invalshoeken.

Door Tweakers user mux, zaterdag 14 januari 2017 09:50

Silent7 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 20:02:
gek he dan onderwijs duurder is, en dan echt denken dat de antwoorden vanuit het betalende ministerie of management komt, wauw, succes met je blog, hoewel ik het niet overal mee eens ben juich ik je blogserie en wat je allemaal schrijft toe!
Ik kan het niet vaak genoeg herhalen, maar mijn blogs over de grote onderwerpen gaan in principe NIET over wat er wel of niet mis is of beter kan met onze systemen. Soms is een klein hoofdstukje hieraan besteed, maar in principe is de bulk van deze blogs bedoeld om simpelweg uit te leggen hoe de mensheid als geheel deze vraagstukken aanpakt, structureert en bekostigt. Het grote plaatje, niet de implementatie.

In latere blogs gaan we juist weer alléén naar implementatie kijken in de context van verkiezingsprogramma's.

Om een concreet voorbeeld te geven van wat ik nu zeg: in mijn blogs over zorg heb ik uitgelegd wat de verschillende grote onderverdelingen van zorgsystemen zijn (Beveridge, Bismarck, NHI). Wij leven nu in een relatief complexe menging van deze systemen, en er is een roep onder de naam NZF (Nationaal ZiekenFonds) om terug te gaan naar een puur Bismarcksysteem. Omdat ik dan kan teruggrijpen naar de basisinformatie over zorgsystemen, kan ik in de behandeling van het NZF heel concreet laten zien: dit is een goed idee WANT [reden die al uitgelegd is in eerder blog] of dit is een slecht idee WANT [reden etc.]. Dan hoef ik niet eerst drie A4'tjes te besteden aan het uitleggen wat Bismarck betekent.

Hetzelfde geldt voor onderwijs. We hebben hier door de laatste 3 eeuwen heen verschillende aanvalshoeken gekozen voor ons onderwijs, met met name in de laatste 20 jaar veel structurele veranderingen. Hier zitten principes achter die ik simpelweg niet ken, en die onderwijzers vrijwel altijd niet neutraal kunnen zien. Daarom zoek ik zo specifiek naar mensen die bekend zijn met dit soort processen, en dat is totaal verschillend van onderwijzers of andere praktische medewerkers.

Door Tweakers user schuit24, zaterdag 14 januari 2017 21:17

Ik vind het heel goed wat je doet en zal je website in de gaten houden. Als ik je reactie lees zoek je iemand uit het basisonderwijs of zoek je ook in bijvoorbeeld het voorgezet onderwijs? Wellicht kan je aangeven waar de interview over zal gaan?

Door Tweakers user mux, zaterdag 14 januari 2017 22:45

schuit24 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 21:17:
Ik vind het heel goed wat je doet en zal je website in de gaten houden. Als ik je reactie lees zoek je iemand uit het basisonderwijs of zoek je ook in bijvoorbeeld het voorgezet onderwijs? Wellicht kan je aangeven waar de interview over zal gaan?
Ik zoek niet specifiek mensen uit basis- of voortgezet onderwijs. Ik zoek het liefst mensen die me een veel groter plaatje kunnen vertellen; niets specifiek over hun hoekje van het onderwijs, maar over hoe alles met elkaar samenwerkt. Dan kom je al gauw uit bij CBS, CPB, OC&W, Inspectie of een aantal verschillende universiteiten. Maar ik weet dat er ook genoeg hoofdmeesters, managers en andere mensen op basisonderwijs en VO zijn die zoveel ervaring hebben dat ze ook alles kunnen vertellen wat ik nodig heb. Kortom: verras me!

Voor wat betreft het soort vragen dat ik zou stellen: ik begin met simpelweg te luisteren naar de rol van de persoon, zijn insteek in zaken enzovoorts. Van daaruit kan ik vragen vormen en beoordelen welk deel van het verhaal ik kan gebruiken. Ik wil uiteindelijk een zo volledig mogelijk beeld hebben van:

- De concrete doelen en insteek van onderwijssystemen zoals ze samenhangen met andere aspecten van onze samenleving (bijv.: onderwijs als oppas, onderwijs als motor achter de economie, onderwijs als werkgever, onderwijs als gerichte economische macht). Het gaat hier echt om de ideologische doelen: wat is de BEDOELING van alles wat we doen? Ongeacht of dit ook lukt
- De implementatiedetails van regulier onderwijs, speciaal onderwijs en post-leerplichtonderwijs en hoe deze verschillen van het buitenland (en waarom deze verschillen). Bijvoorbeeld: we hebben in Nederland een zeer beperkte certificatie- en omscholingsindustrie - iets dat bijv. in de VS een veel grotere rol speelt. Waarom?
- Resultaten van ons onderwijs in het algemeen en de impact van een aantal grote wijzigingen in recente tijden

Dit alles is onder te verdelen in de verschillende lagen van het onderwijs: Pre-primair, primair, secundair, tertiair, speciaal en post-leerplichtonderwijs.

Door Tweakers user Epep, zondag 15 januari 2017 00:34

Je gaat er wel vanuit dat er een (voorbedacht) systeem bestaat. Het lijkt mij meer een organische vorm zijn dat door de grillen van mensen is ontstaan. (geld, behoeft aan kennis, samenkomen van gelijkzinden, cultuur, status)

Deze organische vormen kunnen natuurlijk op verschillende manieren zijn geordend en ingevuld.

Door Tweakers user mux, zondag 15 januari 2017 10:42

Epep schreef op zondag 15 januari 2017 @ 00:34:
Je gaat er wel vanuit dat er een (voorbedacht) systeem bestaat. Het lijkt mij meer een organische vorm zijn dat door de grillen van mensen is ontstaan. (geld, behoeft aan kennis, samenkomen van gelijkzinden, cultuur, status)

Deze organische vormen kunnen natuurlijk op verschillende manieren zijn geordend en ingevuld.
We zijn ver voorbij een puur organische samenwerkingsvorm. Als je miljoenen mensen per jaar door het onderwijs moet gooien, zijn de financiële en sociologische motieven zeer sterk om continu na te denken over zelfs de kleinste aspecten.

Het is niet persé centraal gepland zoals je wellicht bedoelt (we zijn immers geen communistische samenleving), maar er is wel degelijk een systeem.

Door Tweakers user Technomania ®, zondag 15 januari 2017 16:13

Ik zeg het meteen heel eerlijk. Dit gaat me écht de pet te boven.

Maar? Zou je in je blogserie ook niet het verhaal van de leerling/student meenemen?

Een andere kijk op de gang van zaken bij wijze van :)

Óók daar kan ik je niet mee helpen maar ik kijk wel uit naar wat er gaat komen.

Succes iig :Y)

Door Tweakers user mux, zondag 15 januari 2017 18:28

Helaas gaat het in de verkiezingsblogs écht specifiek om dingen die je moet weten om te begrijpen wat jouw stem voor invloed heeft. De mensen waar jij voor stemt zijn geen studenten, het zijn juist managers en mensen die met het grote plaatje te maken hebben.

Door Tweakers user incaz, zondag 15 januari 2017 21:43

mux schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 09:50:
[...]
Wij leven nu in een relatief complexe menging van deze systemen, en er is een roep onder de naam NZF (Nationaal ZiekenFonds) om terug te gaan naar een puur Bismarcksysteem.
Het is het Nationaal Zorgfonds, en het is niet een simpele terugkeer naar het oude ziekenfondssysteem. Dat is hier wat offtopic, maar wel belangrijk om de details goed te hebben denk ik.

Overigens hoor ik ook graag van een onderwijsmanager. Ik ben nog steeds erg benieuwd wat zoiemand nou doet en wat de toegevoegde waarde is.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Via deze link kun je inloggen als je al geregistreerd bent. Indien je nog geen account hebt kun je er hier één aanmaken.